Verhalen van Amstadammers
“Iedereen is hier aan het leren”
Sinds september 2022 is op de herstelafdeling op het Dr. Sarphatihuis een heel bijzondere leeromgeving gestart. Want, waar normaal op een afdeling een of twee stagiairs rondlopen, zijn dat er op Prinseneiland 5 maar liefst veertien. Meestal zijn er zelfs meer studenten dan ‘gewone’ zorgmedewerkers aanwezig. Hoe gaat het er aan toe op deze bijzondere afdeling?
Hecht en verantwoordelijk team
Het is tien uur in de ochtend. Praktijkopleider Cora steekt haar hoofd om de hoek van het kantoortje waar twee stagiairs – ‘studenten’, zoals ze hier steevast worden genoemd - geconcentreerd naar hun laptop turen. “Hoe is gegaan met het roosteren?” “Prima”, antwoord George. “Het was best even puzzelen, maar alles is nu mooi rond.” “Goed gedaan!”, complimenteert Cora hem.
Cora: “In deze leeromgeving geven we de studenten veel verantwoordelijkheid en laten we ze verschillende taken zelf uitvoeren. In de zorg, maar ook als het gaat om taken als roosteren. Wie werkt er in het weekend en wie neemt de avonddienst? Ze nemen daarin hun verantwoordelijkheid en lossen het samen op.”
“We zijn een hecht team en hebben veel aan elkaar”, vult derdejaars verpleegkunde Mark aan. “Aan het begin van de dag maken we samen een taakverdeling. Wie gaat mensen uit bed helpen, wassen en wie deelt medicatie uit? Ook stellen we een dagoudste aan. Als dagoudste hou je overzicht over wat er moet gebeuren en hou je bijvoorbeeld in de gaten of iedereen wel op tijd pauze neemt. Daarnaast hebben we ook allemaal onze eigen vaste deeltaak. Zo zie ik erop toe dat iedereen ergonomisch werkt en houdt de ander zich weer bezig met het bijhouden en bestellen van materialen.“
Begeleiding vanuit Amsta én school
Hoewel de studenten dus veel zelf doen, staan ze er uiteraard niet alleen voor. Cora: “Op de werkvloer houden ik, een leercoach (Onah Wadman) en verschillende werkbegeleiders hun leerproces in de gaten. Vaste docent vanuit de opleiding (ROC Amsterdam) is Rita Helleman. Zij komt twee keer per week langs op de afdeling en geeft de studenten ook eens per week les op locatie. Ook die samenwerking verloopt goed.”
Verder is er per dienst altijd een verpleegkundige die optreedt als hoofdverantwoordelijke voor de zorg. Deze ochtend is dat Fabio. Met hem bespreken de studenten wat ze die dag gaan doen, wat hun leerdoelen zijn en waar ze graag feedback op willen. Fabio: “In het begin dacht ik dat de begeleiding van zoveel studenten veel tijd en aandacht zou kosten, maar het valt echt reuze mee. Ook vandaag hebben ze het plan voor de dag al zonder mijn advies goed geregeld. De groep is ontzettend zelfstandig en werkt gewoon goed. Mooie is ook dat we nu veel meer handen op de afdeling hebben. Dat is fijn voor patiënten en verlicht de werkdruk voor vaste medewerkers.”
Leven in de brouwerij
Wat erg opvalt is de vrolijke en dynamische sfeer op de afdeling. Mevrouw Terstall (54), die twee gebroken armen heeft en herstelt op de afdeling, weet wel zeker dat de aanwezigheid van zoveel studenten daar iets mee te maken heeft. “Die jongelui brengen gewoon leven in de brouwerij. En dat is best welkom, want als patiënt heb je nu eenmaal weinig te doen.” Volgens derdejaars verpleegkunde Safae zorgt het werken met zoveel medestudenten er ook voor dat ze het beste in elkaar naar boven halen: “Ik leer hier veel meer dan tijdens andere stages waar ik de enige leerling was. Het voelt veilig en omdat we allemaal erg gemotiveerd zijn, leren we ook echt van elkaar.”
Leren óver leren
“Omdat leren op deze afdeling zo op de voorgrond staat, is eigenlijk iedereen hier aan het leren”, zegt praktijkopleider Cora. “Het zorgt ervoor dat medewerkers meer stil staan bij hun eigen manier van werken, en bij de manier waarop je anderen het beste iets kan leren. De begeleiders en verpleegkundigen volgden bijvoorbeeld al een module ‘simulatieleren’, waarin samen met acteurs verschillende scenario’s van leren worden nagespeeld. Iets wat de studenten binnenkort overigens ook gaan doen. Verder evalueren we hoe de afdeling zélf functioneert, in een projectgroep met begeleider, opleiders, leercoach en een van de studenten.”
Inspirerend leerklimaat
“Ik ben trots op wat we hier in korte tijd hebben neergezet”, zegt Cora. “Als organisatie leren we hier zo ontzettend veel van, en ik merk dat ook de studenten dit leerklimaat als inspirerend en zeer prettig ervaren. Het zou trouwens geweldig zijn om deze leervorm ook op andere afdelingen binnen Amsta in te zetten. De vele leermomenten en dynamiek van deze vorm kan volgens mij echt helpen om meer studenten te interesseren voor de herstel- én ouderenzorg. Nieuwe collega’s die we goed kunnen gebruiken!”
Leren in de Praktijk bij Amsta
De leerafdeling op Prinseneiland is een samenwerking tussen Amsta, ROC van Amsterdam en Inholland. Binnen Amsta worden verschillende vormen van leren in de praktijk aangeboden, zoals bijvoorbeeld Leer-en Innovatienetwerk (LIN) op onze locatie de Poort en het Gildeleren op het Dr. Sarphatihuis.