Heeft u een klacht?

Bij Amsta doen wij onze uiterste best om de zorg te bieden die aansluit bij uw wensen. Maar natuurlijk kan het voorkomen dat u niet tevreden bent.
Laat het ons gerust weten als u niet tevreden bent. Zo kunnen we onze zorg en dienstverlening verbeteren.
Wat te doen bij een klacht of onvrede?
- Bent u ergens ontevreden over? Bespreek dit dan met uw eerste contactpersoon/persoonlijk begeleider of met de leidinggevende van uw afdeling. Er samen over praten helpt en soms kan er snel een oplossing worden gevonden.
- Komt u er samen niet uit? Of wilt u meer ondersteuning bij het oplossen van uw klacht? Dan kunt u contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris Amsta. Bent u ontevreden over onvrijwillige hulp? Dan kunt u extra ondersteuning krijgen. Kijk onderaan deze pagina.
- Leidt de behandeling van uw klacht niet tot het gewenste resultaat of wilt u niet naar de klachtenfunctionaris stappen? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Raad van Bestuur van Amsta.
- Kunt u zich niet vinden in het oordeel van de Raad van Bestuur? Dan is er sprake van een geschil en kan de klacht worden voorgelegd aan de geschillencommissie. Amsta is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorginstellingen. U kunt uw klacht hier pas indienen, als deze al is beoordeeld door Amsta.
Neem contact op met uw contactpersoon, de klachtenfunctionaris als u de uitgebreide klachtenprocedure (klachtenregeling) wilt ontvangen.
Wie kan een klacht indienen?
U kunt als cliënt zelf natuurlijk een klacht indienen. Ook kunt u iemand machtigen dit namens u te doen. Uw wettelijk vertegenwoordiger kan ook een klacht voor u indienen. In principe worden klachten alleen in behandeling genomen als u daarmee instemt.
U kunt terecht bij de klachtenfunctionaris
Ingeborg van de Poll en Sylvia van de Goor zijn sinds mei 2023 samen werkzaam als klachtenfunctionaris bij Amsta. Ze stellen zich graag even aan u voor:
"Hallo, wij zijn Ingeborg van de Poll en Sylvia van de Goor de klachtenfunctionarissen van Amsta. Als klachtenfunctionaris hebben wij de taak ervoor te zorgen dat uw klacht goed behandeld wordt, zodat er een bevredigende oplossing komt. Om dit neutraal en onafhankelijk te kunnen doen, zijn wij in dienst bij het LSR, het Landelijk Steunpunt Medezeggenschap".
Wat kunt u van ons verwachten?
- Rechtstreeks bereikbaar voor cliënten en hun naasten als er sprake is van een klacht of onvrede.
- We luisteren naar wat u dwarszit en onderzoeken samen met u hoe we aan een oplossing kunnen werken.
- We ondersteunen alle betrokkenen in het samen zoeken naar een oplossing.
- Als er vervolgstappen nodig zijn, geven we hier advies over.
- We bewaken de voortgang van de afhandeling van de klacht en houden de betrokkenen hiervan op de hoogte.
- We gaan vertrouwelijk om met uw klacht.
Ook voor medewerkers van Amsta zijn we bereikbaar voor uitleg over de klachtenregeling en advies over hoe om te gaan met onvrede van cliënten."
Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u ons te bereiken op 06 20 04 59 65. Spreek eventueel de voicemail in, dan wordt u binnen 48 uur (op werkdagen) teruggebeld. Een e-mail sturen kan ook: klachtenfunctionaris@amsta.nl
Het postadres is: het LSR, t.a.v. Klachtenfunctionaris Amsta, Postbus 8224, 3503 RE Utrecht.
Bij onvrijwillige zorg
De cliëntvertrouwenspersoon is er voor u bij vragen over, en hulp bij, de Wet zorg en dwang.
Sinds 1 januari 2020 geldt de Wet zorg en dwang (Wzd). Hierin zijn de rechten geregeld van mensen met een psychogeriatrische aandoening zoals dementie, die gedwongen zorg ontvangen. Ook mensen met een verstandelijke beperking die gedwongen hulp krijgen, vallen hieronder. Deze wet en de uitvoering ervan kan bij u, of bij uw wettelijk vertegenwoordiger, voor vragen en onduidelijkheid zorgen. Om antwoord te krijgen op ontstane vragen en voor hulp bij de bescherming van uw rechten kunt u terecht bij de cliëntvertrouwenspersoon.
Heeft u hulp nodig?
Dan kunt u gratis ondersteuning vragen van de cliëntenvertrouwenspersoon van Zorgstem. Die is onafhankelijk van Amsta. U kunt contact opnemen via info@zorgstem.nl of via nummer 06 36 49 48 95. Maar u kunt natuurlijk ook bij onze klachtenfunctionaris terecht.
Meer informatie vindt u op www.zorgstem.nl