Heeft u een klacht?
Bij Amsta doen wij onze uiterste best om de zorg te bieden die aansluit bij uw wensen. Maar natuurlijk kan het voorkomen dat u niet tevreden bent.
Laat het ons gerust weten als u niet tevreden bent. Zo kunnen we onze zorg en dienstverlening verbeteren.
Wat te doen bij een klacht of onvrede?
- Bent u ergens ontevreden over? Bespreek dit dan met uw eerste contactpersoon/persoonlijk begeleider of met de leidinggevende van uw afdeling. Er samen over praten helpt en soms kan er snel een oplossing worden gevonden.
- Komt u er samen niet uit? Of wilt u meer ondersteuning bij het oplossen van uw klacht? Dan kunt u contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris Amsta. Bent u ontevreden over onvrijwillige hulp? Dan kunt u extra ondersteuning krijgen. Kijk onderaan deze pagina.
- Leidt de behandeling van uw klacht niet tot het gewenste resultaat of wilt u niet naar de klachtenfunctionaris stappen? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Raad van Bestuur van Amsta.
- Kunt u zich niet vinden in het oordeel van de Raad van Bestuur? Dan is er sprake van een geschil en kan de klacht worden voorgelegd aan de geschillencommissie. Amsta is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorginstellingen. U kunt uw klacht hier pas indienen, als deze al is beoordeeld door Amsta.
Neem contact op met uw contactpersoon, de klachtenfunctionaris als u de uitgebreide klachtenprocedure (klachtenregeling) wilt ontvangen.
Wie kan een klacht indienen?
U kunt als cliënt zelf natuurlijk een klacht indienen. Ook kunt u iemand machtigen dit namens u te doen. Uw wettelijk vertegenwoordiger kan ook een klacht voor u indienen. In principe worden klachten alleen in behandeling genomen als u daarmee instemt.
Heb je een klacht over een medewerker van Amsta en kom je er met degene of diens leidinggevende niet uit, of heb je ondersteuning nodig bij het formuleren van je klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris is onafhankelijk en neutraal, doet geen onderzoek naar de klacht en geeft ook geen oordeel over de klacht. Wel kan de klachtenfunctionaris de klager en de aangeklaagde ondersteunen en adviseren in het voeren van een klachtenprocedure, om zo te proberen tot een oplossing van de situatie te komen.
Amsta is aangesloten bij Quasir, een onafhankelijke klachtbemiddeling. De klachtenfunctionaris is Mellanie van den Bosse.
- De klachtenfunctionaris is het beste per e-mail te bereiken. Mail naar klachtenfunctionaris@amsta.nl
- Bellen kan ook naar 020 606 6373 en spreek eventueel de voicemail in. Het streven is dat u binnen 2 werkdagen wordt teruggebeld als u een voicemailbericht heeft achtergelaten.
- Het postadres is: Quasir, t.a.v. Mellanie van den Bosse, Postbus 1021, 7940 KA Meppel
Meer informatie en de contactgegevens vind je op www.amsta.nl/klachten.
Klachtenregeling in stappen op een rij
- Wanneer een cliënt ergens ontevreden over is, kan deze dat met de persoonlijk begeleider, verzorgende of met de leidinggevende van de afdeling bespreken.
- Komen die er samen niet uit? Of wil de cliënt meer ondersteuning bij het oplossen van de klacht? Dan kan hij of zij contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris Amsta.
- Voor cliënten die onder de wet zorg en dwang vallen, en een verstandelijke beperking of een psychogeriatrische aandoening hebben, kunnen ook terecht bij de onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon.
- Leidt de behandeling van de klacht niet tot het gewenste resultaat? Dan kan de klacht worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur van Amsta.
- Kan de cliënt zich niet vinden in het oordeel van de Raad van Bestuur? Dan is er sprake van een geschil en kan de klacht worden voorgelegd aan de geschillencommissie.
U kunt terecht bij de klachtenfunctionaris
Mellanie van den Bosse van Quasir
Bij onvrijwillige zorg
De cliëntvertrouwenspersoon is er voor u bij vragen over, en hulp bij, de Wet zorg en dwang.
Sinds 1 januari 2020 geldt de Wet zorg en dwang (Wzd). Hierin zijn de rechten geregeld van mensen met een psychogeriatrische aandoening zoals dementie, die gedwongen zorg ontvangen. Ook mensen met een verstandelijke beperking die gedwongen hulp krijgen, vallen hieronder. Deze wet en de uitvoering ervan kan bij u, of bij uw wettelijk vertegenwoordiger, voor vragen en onduidelijkheid zorgen. Om antwoord te krijgen op ontstane vragen en voor hulp bij de bescherming van uw rechten kunt u terecht bij de cliëntvertrouwenspersoon.
Heeft u hulp nodig?
Dan kunt u gratis ondersteuning vragen van de cliëntenvertrouwenspersoon van Zorgstem. Die is onafhankelijk van Amsta. U kunt contact opnemen met Suzanne Houben, s.houben@zorgstem.nl of info@zorgstem.nl, telefoon 06-36494895. Of via het algemene nummer: 088 6781000.
Maar u kunt natuurlijk ook bij onze klachtenfunctionaris terecht.
Meer informatie vindt u op www.zorgstem.nl