Leren en verbeteren in de verpleeghuiszorg
Hoe versterken we het lerend vermogen?
Hoe krijgen we in de Amsterdamse regio meer goed gekwalificeerde zorgprofessionals om aan de groeiende zorgvraag te voldoen? Welke innovaties dragen bij aan een beter leer-werkklimaat? Hoe verbeteren we de supervisie voor artsen in opleiding? Hoe ontwikkelen we de (expressie van) morele sensitiviteit? Over deze vragen gaat de onderzoekslijn leren en verbeteren in de verpleeghuiszorg.
Leer- en Innovatienetwerk
Het Leer- en Innovatienetwerk is het resultaat van een meerjarig project van Amsta in samenwerking met het Ben Sajet Centrum. In het project zijn bestaande vernieuwende werk-leerpraktijken onderzocht en in kaart gebracht. Succesvolle initiatieven zijn samen gebracht wat leidde tot de leer-werkplek van de toekomst: “een Leer- en Innovatienetwerk (LIN)”. Twee verpleeghuisorganisaties waaronder Amsta, hebben deze initiatieven daadwerkelijk gerealiseerd. Wat heeft het onderzoek nog meer opgeleverd?
Zo werkt het Leer- en Innovatie Netwerk binnen Amsta
De revalidatieafdeling van Amsta is een leerafdeling die niet alleen hbo- en mbo-verpleegkundigen opleidt. Hier gebeurt het leren en verbeteren samen met alle zorgmedewerkers én behandelaren. Onder begeleiding van docenten/onderzoekers van het ROC en Hogeschool InHolland werken studenten, zorgmedewerkers én behandelaren samen aan verbeterprojecten. Niet alleen studenten steken er veel van op, iedereen op de afdeling leert en werkt gezamenlijk aan verbetering van de kwaliteit van zorg.
Oops, wil je deze YouTube video bekijken?
Accepteer onze cookies zodat je deze snel kunt zien.
Cookie-instellingen aanpassenWat heeft het onderzoek opgeleverd?
- Een Leer- en Innovatie Netwerk (LIN) op de revalidatieafdeling van Amsta
- Overzicht van leer-werkpraktijken binnen de regio Amsterdam
- De leer-werkplek van de toekomst
- Artikel P. Boersma
- Toolkit Leer- en Innovatie Netwerken
- Status van het onderzoek: afgerond
- Onderdeel van / hangt samen met:
Leren en Verbeteren in de Verpleeghuiszorg - subsidieprogramma 'Leren en verbeteren in de verpleeghuiszorg' van ZonMw
Promotieonderzoeken gericht op het leren van artsen
Tinkering supervision (tinkering supervisie):
Dit promotieonderzoek met Amsta-onderzoeker Esther Helmich als copromotor richt zich op de opleiding van artsen in de huisartsgeneeskunde en de ouderengeneeskunde. Vanuit het Amsterdam UMC wordt onderzoek gedaan naar hoe we op een veilige manier artsen in opleiding steeds zelfstandiger kunnen laten werken. We kijken hierbij naar risico’s voor patiëntveiligheid en proberen te begrijpen hoe artsen in opleiding omgaan met soms zeer complexe situaties in de zorg voor (kwetsbare) patiënten en hoe zij hier het beste in begeleid kunnen worden.
Status van het onderzoek: lopend
Leren superviseren:
In samenwerking met de afdeling ouderengeneeskunde van het Amsterdam UMC gaat een van onze oud-basisartsen starten met promotieonderzoek naar hoe specialisten ouderengeneeskunde leren superviseren. Mede onder begeleiding van Esther Helmich zal zij gaan onderzoeken hoe supervisievaardigheden worden (aan)geleerd en wat hierin kan worden verbeterd. Binnen Amsta (en ook bij andere zorgorganisaties) werken immers steeds vaker jonge artsen, en ook andere zorgverleners zoals verpleegkundig specialisten en physician assistants, onder eindverantwoordelijkheid van een (superviserend) specialist ouderengeneeskunde.
Status van het onderzoek: start per 1 maart 2024
Morele sensitiviteit
Morele sensitiviteit bij verpleegkundigen:
Verpleegkundigen nemen een bijzondere plek in binnen de zorg voor patiënten. Ze staan letterlijk en figuurlijk dichtbij de patiënt en zijn verantwoordelijk voor hun welzijn. In de zorg voor hun patiënten nemen verpleegkundigen dagelijks morele beslissingen. Morele sensitiviteit heeft van doen met het aanvoelen en herkennen van morele issues binnen de zorgpraktijk. Marjolein Kraaijeveld (geestelijke verzorger bij Amsta) onderzoekt welke emotionele vaardigheden onderdeel zijn van morele sensitiviteit en of het mogelijk is om via aan lesprogramma deze vaardigheden te ontwikkelen bij verpleegkundigen. Dit promotieonderzoek wordt begeleid door Hans Schilderman en Evert van Leeuwen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Status van onderzoek: lopend.
In search of stories (Op zoek naar verhalen):
In dit promotieonderzoek met Amsta-onderzoeker Esther Helmich als copromotor hebben we gezocht naar nieuwe manieren om patiënten hun verhaal te laten vertellen. In dit project, dat werd uitgevoerd in samenwerking met de afdeling medische oncologie van het Amsterdam UMC, deden patiënten mee met een ongeneeslijke vorm van kanker. Wij hebben deze patiënten ‘Rich Pictures’ laten tekenen – dit is een tekening waarin zij lieten zien hoe hun leven met kanker eruit ziet. Deze tekeningen geven goed inzicht in wat belangrijk is voor mensen in de loop van hun ziekteproces. Dit blijkt heel leerzaam voor hulpverleners. Het project heeft na afronding van het promotieonderzoek nog een vervolg gekregen waarin met name de methode van onderzoek doen met Rich Pictures bij patiënten verder wordt ontwikkeld. Als volgende stap zouden we ook graag willen kijken naar de toepasbaarheid binnen het verpleeghuis.
Status van het onderzoek: promotieonderzoek is afgerond, vervolgonderzoek is lopend
Rich Pictures: een verrijking van het traditionele moreel beraad
Amsta-onderzoekers Marjolein Kraaijeveld en Esther Helmich zijn een pilot-onderzoek gestart naar het gebruik van Rich Pictures bij het houden van een moreel beraad. Het maken van een tekening zou kunnen helpen om emoties/ervaringen/waardes en opvattingen in beeld te brengen waar mensen zich niet bewust van zijn en die ze dus mogelijk niet makkelijk kunnen verwoorden in een gesprek. Bovendien kan het maken van een tekening mensen met een eventuele taalachterstand helpen om toch een volwaardige bijdrage te leveren aan het moreel beraad.
Status van het onderzoek: lopend
Meer informatie
- Bent u benieuwd naar de onderzoeken over leren en verbeteren en wilt u meer weten? Neem dan contact op met Esther Helmich: e.helmich@amsta.nl.
- Bent u benieuwd naar onderzoek over het LIN en wilt u meer weten? Neem dan contact op met Karin Bosch: k.bosch@amsta.nl.