Privacyverklaring Amsta
Hoe gaan wij om met uw privacy?
Amsta verwerkt persoonsgegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en houdt zich in alle gevallen aan de eisen van de geldende privacy wetgeving. In onze privacyverklaring hieronder lichten wij toe op welke manieren we persoonsgegevens verzamelen en voor welke doeleinden we ze gebruiken. Wij passen deze privacyverklaring aan als dat nodig is.
Deze privacyverklaring geldt voor alle bewoners, cliënten, in- en externe medewerkers, sollicitanten en bezoekers van onze website.
Wij respecteren ieders privacy en vinden het belangrijk dat u weet wat wij met uw persoonsgegevens doen. En wat uw rechten zijn. Zodat u erop kunt vertrouwen dat uw gegevens bij ons in vertrouwde handen zijn. Op die manier heeft u de regie over uw eigen persoonsgegevens.
Amsta komt door haar werk regelmatig in aanraking met privacygevoelige zaken. Daar gaan we natuurlijk zorgvuldig mee om. U en uw naasten en onze medewerkers mogen er van uitgaan dat wij er alles aan doen om misbruik van persoonsgegevens te voorkomen. De privacywet (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) is hierbij onze leidraad.
Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels of als er nieuwe ontwikkelingen zijn die daartoe aanleiding geven. Op onze website vindt u altijd de laatste versie. Deze laatste versie is van 19-11-2020.
Dit zijn alle mogelijke gegevens die naar een persoon verwijzen. Bijvoorbeeld een naam, een geboortedatum of een bsn-nummer. Maar ook bijvoorbeeld gezondheidsgegevens. Dit zijn bijzondere persoonsgegevens en moeten extra beveiligd worden.
Om ons werk goed te doen is het vaak noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Meestal vragen wij uw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. We vragen ook andere gegevens. Zoals uw gezondheidsgegevens. Of uw bankrekeningnummer voor het automatisch afschrijven van uw verzorgingskosten. Ook vragen wij de persoonsgegevens van uw contactpersonen.
Voor unieke identificatie gebruikt Amsta het bsn-nummer. Daarom leggen we ook de gegevens van uw identiteitsbewijs vast. Het verschilt per dienst welke gegevens wij nodig hebben. Meestal geeft u uw gegevens zelf aan ons door. Soms krijgen wij uw gegevens op een andere manier. Bijvoorbeeld via uw huisarts of specialist of gemeente.
Solliciteert u of werkt u bij Amsta? Dan verwerken wij persoonsgegevens die nodig zijn om het werving en selectie proces goed te kunnen uitvoeren. En zijn de gegevens nodig voor het aannameproces. Meestal vragen wij uw naam, adres, geboortedatum, cv, motivatiebrief, telefoonnummer en e-mailadres. Als u bij ons werkt of komt werken vragen wij ook uw bsn-nummer, bankrekeningnummer en een kopie van uw ID-bewijs. Dit laatste is nodig voor de Belastingdienst.
We verwerken uitsluitend die persoonsgegevens die strikt noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor zij worden verwerkt of voor verenigbare doelen. Zo beperken we de opslag van uw persoonsgegevens. Met uw medewerking zorgen we dat we met de juiste gegevens blijven werken. Als u een online-account bij ons heeft, kunt u zelf een aantal persoonsgegevens inzien, aanpassen, of verwijderen. Zo zorgen we gezamenlijk voor correcte (persoons)gegevens.
Amsta gebruikt functionele en analytische cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone. Amsta gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt, kunnen bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden en helpen ons om de website goed te laten werken. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens. Voor de cookies die wel persoonsgegevens verwerken, vragen wij altijd om uw toestemming.
Wij gebruiken uw gegevens om:
• Een zorgovereenkomst of een arbeidsovereenkomst met u aan te gaan en uit te voeren.
• Uw behoeften en voorkeuren in kaart te brengen.
• Gegevens van contactpersonen van clienten voor het afstemmen van onze zorg en dienstverlening.
• Uw zorgdossier of personeelsdossier bijhouden.
• Om sollicitanten te kunnen informeren over de voortgang van de sollicitatie.
• Onze zorgverlening beter op uw behoeften aan te laten sluiten.
• Registreren wie we wel of niet mogen benaderen.
• Uw veiligheid te garanderen door inzet van cameratoezicht op locatie.
• Uitvoeren van interne en externe controles op onze diensten.
• Verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening.
• Voeren en beheren van een financiële administratie (salaris, facturatie etc.).
• Uw verzoeken tot uitvoering van uw rechten tot uw persoonsgegevens.
• Wetenschappelijk onderzoek en statistisch onderzoek te doen.
• Ons aan de wet te houden (o.a. Wet op de loonbelasting, Wet geneeskundige behandelovereenkomst).
• Bij te houden hoe en wanneer wij contact met u hebben.
• Bij te houden van bezoek van onze website om onze website te verbeteren.
• Versturen van nieuwsbrieven.
Wij leggen vast wat wij met u afspreken. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die we vastleggen:
• Brieven en e-mails die wij sturen en van u ontvangen.
• Telefoongesprekken.
• Wat u op onze websites doet en bekijkt.
• Wat u in onze zorgportaal doet en bekijkt.
• Ons contact via social media, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.
Amsta is voor alle locaties van Amsta verantwoordelijk voor een goede verwerking van uw persoonsgegevens.
Soms geven wij uw gegevens door. Bijvoorbeeld binnen samenwerkingsverbanden met ziekenhuizen en/of apotheken als dat nodig is voor uw behandeling en verzorging. En soms controleren wij uw gegevens bij andere bedrijven of krijgen die van andere organisaties. Bij de zorgleveringsovereenkomst vragen wij hier uw toestemming voor. Wij kunnen gegevens uitwisselen met:
• Andere afdelingen binnen Amsta, zoals onder andere de financiële administratie, casemanager etc.
• Cliënten en verwanten.
• Curatoren en bewindvoerders.
• Onze leveranciers en partners, zoals apotheken, hulpmiddelen, vervoersbedrijven etc.
• Zorgverzekeraar
• Gemeente en andere overheidsinstanties zoals onder andere NzA, CAK, IGJ.
• Collega zorgorganisaties
• Ziekenhuizen
• Belastingdienst
Wij verkopen uw gegevens niet.
Om veilig en vertrouwelijk uw gegevens te verwerken nemen we passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. De keuze van deze maatregelen zijn gebaseerd op de beschikbare technologie, het soort persoonsgegevens dat we vastleggen, en de risico’s die daaraan verbonden zijn. Uw gegevens worden alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht.
Onze website, app en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met uw gegevens. Wel zo vertrouwd!
Ontdekt u toch een kwetsbaarheid in onze dienstverlening? Het is fijn als u ons dit laat weten. Dan kunnen we maatregelen treffen en werken we samen aan het verbeteren van de veiligheid van uw en onze gegevens en systemen.
Onder gevoelige gegevens verstaan wij bijvoorbeeld:
• Uw burgerservicenummer (bsn-nummer) en bankgegevens.
• Uw medische gegevens.
Onze arsten zijn verantwoordelijk voor het goed verwerken van uw medische gegevens. Zorgmedewerkers kunnen alleen bij uw zorgdossier als zij daarvoor geautoriseerd zijn. Alle medewerkers van Amsta hebben een geheimhoudingsplicht.
• Gegevens over zaken zoals ras, religie en seksuele voorkeur (bijzondere persoonsgegevens) worden in principe niet geregistreerd. Deze bijzondere persoonsgegevens worden - met toestemming van u - alleen geregistreerd als dit noodzakelijk is voor een goede zorgverlening.
Wij bewaren uw gegevens zolang wij die nodig hebben. Of zolang verplicht is voor de wet. Daarna verwijderen wij uw gegevens of maken wij uw gegevens anoniem. Als wij uw gegevens anoniem maken dan verwijderen wij alle gegevens die naar u verwijzen. De gegevens kunnen niet meer aan u gekoppeld worden.
Sommige gegevens worden bewaard omdat het op grond van een financiële en/of fiscale verplichting noodzakelijk is. Uw medisch dossier wordt 20 jaar bewaard omdat dit een verplichting is vanuit de WGBO. U kunt erop rekenen dat wij uw medisch dossier op een zorgvuldige manier vernietigen.
Heeft u bij ons gesolliciteerd? Dan bewaren we uw gegevens maximaal 28 dagen. Daarna worden uw gegevens geanonimiseerd voor rapportage doeleinden. Met uw toestemming bewaren we uw gegevens maximaal een jaar. Hiervoor ontvangt u een mail met een link, waarop u uw keuze kenbaar kan maken. Maakt u geen keuze? Dan worden uw gegevens geanonimiseerd.
Wij houden ons aan de wetten en regels voor privacy. Onder andere:
• Grondwet
• Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
• Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAvg)
• Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
• Wet zorg en dwang (Wzd)
• Wet langdurige zorg (Wlz)
• Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wbsn-z)
• Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
• Zorgverzekeringswet (Zvw)
• Geneesmiddelenwet
• Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz)
• Wet loonbelasting (Wlb)
• Pensioenwet (PW)
• Arbeidsomstandighedenwet
• De Telecommunicatiewet (TW)
Uw rechten zijn ook in de wet geregeld. U mag:
• Uw gegevens bij ons opvragen.
• Uw gegevens laten veranderen als die niet kloppen.
• Uw gegevens laten verwijderen.
Het komt voor dat wij uw gegevens niet kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld omdat wij uw gegevens nog nodig hebben. Of om ons aan een wet te houden.
• Bezwaar maken tegen bepaald gebruik van uw gegevens.
Als u bijvoorbeeld geen e-mails voor nieuwsbrieven meer van ons wilt ontvangen. In onze e-mails staat een link waarmee u zich kunt afmelden. U mag ook bellen. In andere gevallen geeft u duidelijk aan waarom u bezwaar maakt zodat wij dit kunnen beoordelen.
• Uw toestemming stoppen.
Gaf u ons toestemming om uw gegevens te gebruiken? Dan mag u uw toestemming later weer stoppen. Wij gebruiken uw gegevens vanaf dat moment niet meer.
• Uw gegevens overdragen.
Bijvoorbeeld wanneer u gegevens aan ons heeft gegeven met uw toestemming of op basis van onze overeenkomst. Overdragen kan aan een andere partij of aan uzelf.
• Het gebruik van uw gegevens tijdelijk beperken.
Bijvoorbeeld als u bezwaar heeft gemaakt tegen gebruik van uw gegevens.
Stuur uw e-mail naar privacy@amsta.nl. U kunt ook een brief sturen naar:
Amsta
Privacy Team
Jan Bongastraat 5
1067 HZ Amsterdam
Stuur een kopie van uw paspoort of ID-kaart mee. Wilt u uw burgerservicenummer (bsn) en pasfoto alstublieft onleesbaar maken? Wij reageren binnen een maand na ontvangst van uw brief of e-mail.
Stuur een e-mail naar het Privacy Team van Amsta via privacy@amsta.nl. U kunt ook een brief sturen naar:
Amsta
Privacy Team
Jan Bongastraat 5
1067 HZ Amsterdam
Komen wij er samen niet uit? Leg uw klacht dan voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Heeft u vragen of opmerkingen over ons privacyverklaring? Mail ze aan onze Functionaris Gegevensbescherming: privacy@amsta.nl
Heeft u een (mogelijk) datalek ontdekt? Dan kan dat per mail worden gemeld aan privacy@amsta.nl
Voorbeelden van mogelijke datalekken zijn het naar een verkeerd mailadres versturen of het op een verkeerd mailadres ontvangen van een rapportage met daarin persoonsgegevens, of het vinden of verliezen van een laptop, telefoon of usb-stick met persoonsgegevens. Het gaat in beide voorbeelden om persoonsgegevens van relaties van Amsta.