Verbeterambitie 2021
Aandacht voor kwaliteitsontwikkeling
In de periode van maart 2019 tot maart 2021 bracht de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in totaal 9 bezoeken aan 5 zorglocaties van Amsta. De inspectie ziet een wisselend beeld.
Op basis van deze bezoeken hebben bestuur en eerste geneeskundige met de inspecteurs gesproken over de kwaliteitsontwikkeling bij Amsta. Daarbij is aangegeven dat verschillen tussen de locaties worden herkend. Onderstaande diagrammen maken per thema de verschillen tussen de bezochte locaties duidelijk.
Verscherpt toezicht
De inspectie heeft op 9 april 2021 Amsta onder verscherpt toezicht gesteld voor onze woon-zorgafdelingen in de ouderenzorg. Het gaat dan om de zorg die we geven binnen onze klantgroepen Leven in de wijk, Leven in een kleine groep en Leven op stadse wijze.
Hoewel de inspectie oog heeft voor de inspanning van iedereen bij Amsta om in een lastige coronatijd de kwaliteit verder te verbeteren, ziet de inspectie onvoldoende voortgang bij haar bezoeken. We zien zelf ook dat een versnelling en versterking van de kwaliteitsontwikkeling organisatiebreed nodig is.
Het verscherpt toezicht gaat over 4 van de 15 normen, binnen de thema’s ‘inzet deskundigheid zorgverleners’ en ‘sturen op kwaliteit en veiligheid’. Het verscherpte toezicht gaat niet over het thema ‘persoonsgerichte zorg’.
De schouders eronder
We hebben vertrouwen dat we door samen de schouders eronder te zetten, dit voor elkaar kunnen krijgen. Onze verbeterambitie voor 2021 richt zich op de volgende doelen.
Doel 1. We staan regelmatig stil of we nog goede, veilige en persoonsgerichte zorg bieden aan onze cliënt(en).
Voldoet de aanpak aan wat cliënten nodig hebben? We passen de zorg aan als het beter kan. Onze verbeterpunten:
- Het klantproces Mokum heeft in kaart gebracht welke processen en momenten belangrijk zijn voor onze cliënten. Van het moment van dat zij bij ons komen, tot het afscheid. We willen dit klantproces beter invoeren en als leidraad nemen voor ons werk. Dit helpt ons om regelmatig samen stil te staan of we nog het goede doen.
- We hebben een duidelijk beschreven aanpak op cliënt(groep)niveau, ondersteund met goede trainingsmaterialen en praktische training. Daar werkt Amsta aan.
Doel 2. We bekijken kritisch of ons team voldoende deskundige zorgverleners heeft, afgestemd op cliënten en hun zorgvraag.
Zijn de medewerkers voldoende geschoold en deskundig om onze huidige cliënten bij te staan? Onze verbeterpunten:
- Passende functiemix: we zorgen ervoor dat de personeelssamenstelling en de deskundigheid past bij onze cliënten en hun zorgvraag.
- Scholing en training: wat moeten onze medewerkers kunnen en weten om onze cliënten goed te begeleiden? We maken een overzicht van wat er nodig is aan opleiding en vaardigheden, en kijken per team of die kennis voldoende in huis is. Zo kunnen we een scholingsplan maken en onze medewerkers coachen om de vereiste bekwaamheden te halen. We bieden scholingen aan in allerlei vormen, van e-learnings tot praktijktoetsen.
Doel 3. We blijven de kwaliteit en veiligheid van de zorg bewaken en verbeteren.
Om zeker te zijn dat de kwaliteit van de zorg goed is, checkt, leert en verbetert het team de zorg doorlopend. Ons verbeterpunt:
- In ieder cluster werkt een kernteam van clustermanager, kwaliteitsverpleegkundige, teamcoach en behandelaar systematisch aan kwaliteitsontwikkeling. Dit team zorgt ervoor dat we doorlopend checken hoe dingen zijn gegaan, kijken wat beter kan en hoe we die verbetering vasthouden (PDCA-cyclus).
Doel 4. We zorgen dat onze organisatiecultuur is gericht op leren en verbeteren.
Leren en verbeteren vinden we op elk niveau vanzelfsprekend. Onze verbeterpunten:
- We leren van incidenten. Je leert het meest van dingen die niet goedgaan. Daarvoor is nodig dat incidenten worden gemeld, verbeteringen worden doorgevoerd, en worden gedeeld in de organisatie.
- Leidinggevenden versterken het leerklimaat. Medewerkers voelen ruimte, een open houding en hebben de faciliteiten om kennis te delen, ook over de klantgroepen heen.
- We ontwikkelen het leerklimaat van kwaliteitsverpleegkundigen verder. De coachende rol van kwaliteitsverpleegkundigen bij leren en verbeteren binnen de teams kan dan nog beter uit de verf komen.
- We versterken de kwaliteitscommissies van de klantgroepen. Zo kunnen ze nog beter bijdragen aan de kwaliteit van de zorg.
- We zorgen ervoor dat de functieprofielen en de aansturing voor iedereen duidelijk zijn. Iedere medewerker weet wat zijn/haar rol is, welke verantwoordelijkheden daarbij horen en wat de relatie is met collega’s.
- We stimuleren uitwisseling en verbetering op onze zorglocaties. Teams op grote en kleine locaties bespreken, regelen en borgen onderling clusteroverstijgende activiteiten en onderwerpen die met kwaliteit te maken hebben. Door ideeën en goede ervaringen uit te wisselen, leren we van elkaar – een motor voor verbetering.