Zeggenschap cliënten en verwanten
Cliënten worden gehoord
Binnen Amsta Karaad is een cliëntenraad actief.
De cliëntenraad bestaat uit twee kamers te weten:
- de cliëntenkamer: deze kamer bestaat uit een vertegenwoordiging van cliënten vanuit de verschillende locaties. Een coach Medezeggenschap ondersteunt hen voor gemiddeld acht uur per week.
- de verwantenkamer: deze kamer bestaat uit een vertegenwoordiging van verwanten van de cliënten vanuit de verschillende locaties. Zij worden ondersteund door een secretaris Medezeggenschap.
Onderling bepalen de kamers wie welke onderwerpen bespreekt. Beide kamers behandelen adviesaanvragen.
Scholing zorgt voor extra aandacht zeggenschap
Doordat zij aandacht hebben voor de inhoudelijke scholingen, ontstaat bij medewerkers een toenemende aandacht voor de zeggenschap van cliënten. Zeker de methodiek ‘Dit vind ik er van’ is richt zich concreet op de zeggenschap van cliënten. Daarnaast zijn er huiskamergesprekken die structureel plaatsvinden.
Management ontmoette verwantenkamer
In september 2017 werd er een middag georganiseerd voor de verwantenkamer en het management. Deze middag stond in het teken van het kwaliteitskader verstandelijk gehandicapten (VG) en het hiervan afgeleide plan van aanpak en de ontwikkeldoelen zoals afgesproken met het zorgkantoor. De verwantenkamer onderschrijft dit plan van aanpak en ziet dat er sinds 2015 veel ten goede is veranderd. We hebben afgesproken dat we in mei 2018 weer zo’n middag plannen.
Vaste persoon voor klachten
Amsta heeft een klachtenfunctionaris en Amsta Karaad een cliëntvertrouwenspersoon.
Over 2017 ontving de centrale klachtenfunctionaris vijf klachten. Zie tabel 1. Deze klachten zijn afgehandeld.
Cliëntvertrouwenspersoon
Belangrijke thema’s waren bejegening van cliënten, veiligheid en vrijheidsbeperkingen. De groei van het aantal ondersteuningsvragen bij cliënten hield voor een groot deel verband met emoties die onveiligheidsgevoelens met zich meebrengen. Hiervoor werd vaak de cliëntvertrouwenspersoon opgezocht. Meerdere cliënten van bepaalde locaties waar dit speelde, bezochten de vertrouwenspersoon zelfs regelmatig.
Op basis van de gegevens lijkt het ontwikkelen van door cliënten ervaren veilige, diverse, passende en aantrekkelijke huisvesting een belangrijk thema.
Enkele situaties die onveiligheidsgevoelens opriepen en bejegeningskwesties hebben we opgelost door verhuizingen van bepaalde cliënten en/of door maatregelen te nemen.
Het verschil in kwaliteit van medewerkers is een aandachtspunt.
Scholingen hebben effect
De diverse trainingen van medewerkers lijken positief uit te pakken op hoe cliënten en verwanten ervaren dat er met hen wordt omgegaan. Medewerkers gaan bewuster om met thema’s als zelfbeschikking.
De cliëntvertrouwenspersoon heeft daarnaast enkele thema’s genoemd in het jaarverslag cliëntvertrouwenspersoon 2016, die we in het jaarplan 2018 zien terugkeren als beleidsdoelen.