Klachten en vertrouwenspersoon
Amsta heeft een klachtenfunctionaris en Amsta Karaad een cliëntvertrouwenspersoon.
Over 2017 ontving de centrale klachtenfunctionaris vijf klachten. Deze klachten zijn afgehandeld.
Cliëntvertrouwenspersoon
Het aantal cliënten en het aantal ondersteuningsvragen van cliënten waren in 2017 aanzienlijk hoger dan in 2016. Bij de verwanten van cliënten was het aantal ondersteuningsvragen aan de cliëntvertrouwenspersoon juist lager dan in 2016.
Onveiligheidsgevoelens leiden tot stijging
Belangrijke thema’s waren bejegening van cliënten, veiligheid en vrijheidsbeperkingen. De groei bij de cliënten hield voor een groot deel verband met emoties die onveiligheidsgevoelens met zich meebrengen. Hiervoor werd vaak de cliëntvertrouwenspersoon opgezocht, meerdere cliënten van bepaalde locaties waar dit speelde bezochten de vertrouwenspersoon zelfs regelmatig..
Huisvesting belangrijk thema
Op basis van de gegevens lijkt het ontwikkelen van door cliënten ervaren veilige, diverse, passende en aantrekkelijke huisvesting een belangrijk thema. Enkele situaties die onveiligheidsgevoelens opriepen en bejegeningskwesties hebben we opgelost door verhuizingen van bepaalde cliënten en/of door maatregelen te nemen.
Trainingen hebben positief effect
Het verschil in kwaliteit van medewerkers is een aandachtspunt.
De diverse trainingen van medewerkers lijken positief uit te pakken op hoe cliënten en verwanten ervaren dat er met hen wordt omgegaan. Medewerkers nemen meer bewust thema’s als zelfbeschikking ter hand. De cliëntvertrouwenspersoon heeft daarnaast enkele thema’s genoemd in het jaarverslag cliëntvertrouwenspersoon 2016, die we in het jaarplan 2018 zien terugkeren als beleidsdoelen.