linkedin facebook twitter youtube arrow-left cross search phone user menu house location pointer double-arrow double-arrow-back gallery klok mensen hulp dokter play-button icon-mail icon-google-plus download link Karaad
Amsta logo Amsta logo
Menu

Header navigatie

  • Vrijwilligers
  • Over Amsta
      Over Amsta
    • Waarom Amsta
    • Hoe wij werken
    • Bestuur en organisatie
    • Kwaliteit
    • Cliëntenraad
    • Voor Elkaar magazine
    • Voorwaarden
    • Onze huisregels
    • Uw privacy
    • Vrienden van Amsta
    Meer over Amsta
  • Verwijzers
      Verwijzers
    • Cliënt aanmelden
    • Diagnostiek en behandeling
    • Consultatie en advies Amsta expertisecentra
    Alles voor verwijzers
  • Onderzoek
  • Inloggen
Amsta logo Amsta logo

Werken bij

  • Werken bij Amsta
  • Vacatures
  • Amsta als werkgever
  • Verhalen van Amstadammers

Hoofdnavigatie

  • Onze zorg
      We bieden zorg voor:
    • Ouderen met dementie
    • Mensen met een verstandelijke beperking
    • Herstel en revalidatie bij Amsta
    • Mensen met Korsakov
    • Jonge mensen met dementie
    • Ouderen met langdurige psychiatrische problemen
    • Mensen met lichamelijke beperkingen

    Onze zorg zijmenu

      Zorg die wij verder bieden
    • Ambulante begeleiding
    • Dagbesteding
    • Behandeling en advies
    • Roze zorg
    • Palliatieve zorg
    Alles over onze zorg
  • Wonen met zorg
      Een oplossing voor uw woonwens
    • Kleinschalig wonen
    • Wonen in een verpleeghuis
    • Begeleid wonen met 24-uurszorg
    • Tijdelijk verblijf
    Alles over wonen met zorg
  • Onze expertises
    • Expertisecentrum Korsakov
    • Expertisecentrum Gerontopsychiatrie+
    • Expertisecentrum Dementie op jonge leeftijd
    • Expertisecentrum Dementie Zeer Ernstig Probleemgedrag
    • Consultatie en advies
  • Locaties
  • Service en contact
      Service en contact
    • Alle adressen
    • Cliënten Service Bureau
    • Zorg regelen
      Zorg regelen
    • Cliëntportaal
    • Wachttijden
    • Heeft u een klacht?
    Neem contact op
Werken bij Naar Amsta.nl
Home Kwaliteitsverslag Ouderenzorg 2020 Persoonsgerichte zorg en ondersteuning

Persoonsgerichte zorg en ondersteuning

Cliënten begeleiden bij eigen keuzes

De meeste cliënten wonen bij ons, omdat er sprake is van verlies van regie. Dat is voor velen een verdrietig en moeilijk te accepteren gegeven. Daarom spreken wij er liever van dat we cliënten begeleiden bij het maken van zoveel mogelijk eigen keuzes. We doen dit vanuit de visie dat élk mens daartoe in staat is.

Bij Amsta bieden we persoonsgerichte zorg: we kennen de bewoners en stemmen de zorg af op hun persoonlijke behoeften, wensen en voorkeuren. We benaderen iemand niet als patiënt of cliënt, maar als mens.

Persoonsgericht werken versterkt

De afgelopen jaren is in de verpleeghuiszorg van Amsta ruim aandacht geweest voor het versterken van het persoonsgericht werken. Binnen de drie klantgroepen van de verpleeghuiszorg begeleiden we onze bewoners op verschillende manieren. Alhoewel we werken langs dezelfde lijnen en principes (levensverhaal, huiskamergesprekken, samenwerking met naasten) vragen de cliëntgroepen elk om andere accenten bij de invulling.

Zo leidde het inzetten van de medewerker welzijn tot een betere ondersteuning van een zinvolle dag voor de cliënt (niet in coronatijd). Een menucommissie praat mee over de maaltijden en de menu’s tijdens vieringen en feestdagen. Het levensverhaal heeft een belangrijke rol. En we investeren veel in het contact en de samenwerking met naasten.

Binnen de klantgroepen werken we aan bewustwording. We zijn geneigd om vanuit automatisme of veiligheidsoverwegingen een handeling van cliënten over te nemen. We willen dat dit een bewuste afweging wordt vanuit de individuele cliënt.

Het klantproces

Om persoonsgericht te werken, doorlopen we voor iedere cliënt een aantal stappen van ons klantproces:

  • We zorgen ervoor dat we cliënten leren kennen bij inhuizing en tijdens de periode daarna.
  • We weten wat hun wensen en behoeften zijn.
  • We laten de zorg, behandeling en daginvulling hierop aansluiten.
  • We zorgen voor een goede afstemming met cliënten en naasten.

Zorgmedewerkers rapporteren hun constateringen en ervaringen in het zorgleefplan. Zo zit de kennis niet alleen in de hoofden van vaste zorgmedewerkers, maar is deze ook inzichtelijk voor iedere bevoegde zorgverlener waarmee de cliënt te maken heeft. Op deze manier kan iedereen persoonsgerichte zorg bieden. Bekijk de schematische weergave van het klantproces.

In 2020 hebben onze clusters extra aandacht besteed aan het werken volgens de stappen van het klantproces. Ook is een dashboard ontwikkeld dat managers inzicht geeft in de uitvoering van bepaalde stappen van het klantproces. Het biedt bijvoorbeeld informatie over de tijdigheid van halfjaarlijkse evaluatiegesprekken tussen cliënt, naaste, zorgmedewerker en behandelaar.

Cliënttevredenheidskaart geeft inzicht in persoonsgerichte zorg

In de verpleeghuiszorg gebruiken we de cliënttevredenheidskaart om de tevredenheid van bewoners te toetsen. Dit doen we ter voorbereiding van elk halfjaarlijks evaluatiegesprek. De drie vragen (stellingen) die het meeste inzicht geven in de persoonsgerichtheid van de zorg zijn hieronder weergegeven. De cliënttevredenheidskaart is in 2020, mede door corona, niet altijd en niet bij iedere cliënt afgenomen. De scores hierna geven dan ook een globaal beeld.

De cliënt kan elke stelling waarderen met één, twee of drie sterren. Drie sterren is de hoogste waardering. Bij drie belangrijke thema's voor persoonsgerichte zorg zijn de waarderingen per klantgroep als volgt.

Cliënttevredenheidskaart: drie belangrijke thema's voor persoonsgerichte zorg en de waardering per klantgroep
Cliënttevredenheidskaart: drie belangrijke thema's voor persoonsgerichte zorg en de waardering per klantgroep
Cliënttevredenheidskaart: drie belangrijke thema's voor persoonsgerichte zorg en de waardering per klantgroep
Lees het complete kwaliteitsjaarverslag 2020 van Amsta Ouderenzorg

* Bij de klantgroep Leven op stadse wijze geven de bijzondere doelgroepen al meerjarig een lagere waardering mede op basis van hun achtergrond.

Ook in 2020 was de waardering op ieder van deze drie stellingen hoger dan in de vier jaren daarvoor. We blijven het gebruik van de cliënttevredenheidskaarten stimuleren.

Lees meer over de cliënttevredenheidskaart.

Lees het complete kwaliteitsjaarverslag 2020 van Amsta Ouderenzorg
Deel deze pagina:
  • Link gekopieerd naar klembord

Handige links

Footer menu 1

  • Uw privacy
  • Voorwaarden
  • Zorgprofielen en indicaties
  • Cliëntportaal
  • Heeft u een klacht?

Meer info

Footer menu 2

  • Alles over wonen bij Amsta
  • Ambulante begeleiding en behandeling
  • Tijdelijk verblijf
  • Werken bij Amsta
  • Onderzoek

Volg ons

Neem contact op

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op

Neem contact op
© Amsta 2025 Disclaimer Cookies Privacy Policy Meldpunt kwetsbaarheden Cookie-instellingen aanpassen
Amsta