Cliënttevredenheidskaart
Waardering op alle thema's hoger
In de verpleeghuiszorg gebruiken we de cliënttevredenheidskaart om de tevredenheid van bewoners te toetsen.
Vergeleken met eerdere jaren is de waardering in 2020 op alle thema’s hoger. De enige uitzondering hierop is de mogelijkheid om passende activiteiten te ondernemen. De waardering hiervoor is lager. Dit is te verklaren vanuit de beperkingen die corona met zich meebracht.
Meest en minst gewaardeerde thema's
De thema’s die in 2020 het meest gewaardeerd worden:
- Ik voel me veilig in mijn kamer/in mijn woning
- Ik ben tevreden over mijn zorg en begeleiding
- Ik word op een prettige wijze aangesproken en benaderd
Net als de voorgaande jaren is de waardering het minst voor de smaak van de maaltijden en de mogelijkheden om passende activiteiten te ondernemen.
Vergeleken met 2019 is de meeste verbetering zichtbaar op deze punten:
- Meer mensen waarderen het schoon zijn van de locatie waar zij wonen.
- Meer mensen geven aan dat ze zich hier veilig voelen.
- Meer respondenten zijn tevreden over de zorg en begeleiding.
- Meer respondenten vinden dat zij voldoende inspraak in de eigen zorg en behandeling hebben.
Afname gebruik cliënttevredenheidskaart
Het gebruik van de cliënttevredenheidskaart nam in 2020 af. We gebruiken de kaart bij een terugkerend evaluatiegesprek met cliënt en/of naaste. Door de coronapandemie hebben we deze evaluatiegesprekken noodgedwongen uitgesteld, waardoor we ook de cliënttevredenheidskaart minder vaak hebben gebruikt.
Eerdere jaren lieten ook een afname in het gebruik zien. Mogelijk speelt de voorgenomen overgang naar de nieuwe methode ‘Dit vind ik ervan’ een rol. Deze is uitgesteld door corona. In 2021 zetten we opnieuw in op het gebruik van de cliënttevredenheidskaarten. Binnen het klantproces vormen ze een processtap binnen ieder evaluatiegesprek.
Lees ook: cliënttevredenheidskaart geeft inzicht in persoonsgerichte zorg