(Bij)scholing en kennisdeling
Leren door werken en samenwerken
Onze visie op leren is duidelijk: medewerkers leren naar verhouding veel meer door te werken en door samen te werken met collega’s, dan door formele opleidingen. Het 70 : 20 : 10-model is ons uitgangspunt: 70% betreft werkplekleren door ervaring, 20% leren van anderen en 10% leren door training/scholing.
Kwaliteitsverpleegkundigen spelen hierbij een belangrijke rol. Zij doen aan training-on-the-job, doen laagdrempelige casusbesprekingen en organiseren specifieke bijeenkomsten. Bij de klantgroep Leven op stadse wijze heeft het werken met aandachtsvelders in teams verder vorm gekregen. Er zijn aandachtsvelders op het gebied van hygiëne, medicatieveiligheid, het leren van incidenten en andere specifieke kwaliteitsthema’s. In 2021 gaan we dit breed in de organisatie inrichten.
Multidisciplinaire samenwerking
De coronacrisis heeft op veel plekken binnen Amsta de multidisciplinaire samenwerking versterkt. Dit geldt met name voor de samenwerking in de cliëntenzorg. De bijdrage van behandelaren aan deskundigheidsbevordering heeft door corona onder druk gestaan. Bijvoorbeeld omdat er minder tijd was om klinische lessen te geven. Reguliere omgangsoverleggen en gedragsvisites hebben wel bijgedragen aan leren en reflecteren. Onder begeleiding van een psycholoog werd er kennis gedeeld. Ook was er in teamoverleggen en evaluatieoverleggen voor vrijheidsbeperkende maatregelen ruim aandacht voor kennis over eigen regie en vrijheidsbeperking.
Hygiëne en gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen
Tijdens corona hebben we veel aandacht besteed aan hygiënisch werken. Binnen veel clusters hebben we veelvuldig preventief geoefend met het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Zo zijn medewerkers goed beschermd en voelen ze zich zeker hierover.
Nieuw ECD
In 2020 hebben we zorgmedewerkers geschoold in het werken met het nieuwe ECD. Voor medewerkers die vanwege besmettingen niet aan de reguliere training konden deelnemen, is een aanvullende instructie georganiseerd. Daarnaast zijn digicoaches blijvend beschikbaar om vragen te beantwoorden en te ondersteunen – op locaties en digitaal.
Kwaliteitsverpleegkundigen en verpleegkundigen/verzorgenden die veel kennis hebben van het werken in het zorgleefplan, geven aanvullende training-on-the-job, zodat iedereen het werken in het ECD goed in de vingers krijgt en de samenhang binnen de dossiers verbetert. Duidelijk is dat in 2021 nog ondersteuning nodig is. Hiervoor starten we een digivaardighedenproject.
Lees meer over het nieuwe elektronische cliëntdossier.
Innovatief leren bij cluster Korsakov
Het cluster Korsakov werkt nauw samen met het landelijk Korsakov Kenniscentrum. Binnen het cluster doen we toegepast onderzoek en passen we innovaties toe in de dagelijkse zorgpraktijk. Mooi voorbeeld daarvan is het werken volgens de wetenschappelijk onderbouwde methode ‘foutloos leren’. Een innovatieve en succesvolle manier van leren met behulp van dagelijkse korte micro-learnings.