Nieuw elektronisch cliëntdossier
Zorgmedewerkers getraind, dossiers overgezet
In 2020 zijn alle zorgteams van de ouderenzorg overgegaan naar een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD). Voor dit nieuwe ECD is gekozen, omdat het gebruiksvriendelijker is, beter met de zorgmedewerker ‘meedenkt’ en persoonsgericht is opgebouwd. De inrichting van het ECD is gebaseerd op ons klantproces. Daardoor ondersteunt het zorgmedewerkers meer bij het doorlopen van de stappen van het klantproces en het vastleggen van informatie.
De planning van het overgangsmoment is door de coronacrisis uitgesteld van voor de zomer tot daarna. Na de zomer is een groot deel van de zorgmedewerkers getraind in het werken met het nieuwe dossier en hebben zij de dossiers overgezet. Dit was een forse uitdaging voor zorgteams naast de dagelijkse zorg voor bewoners in coronatijd. Waar nodig, is maatwerk toegepast. Speciale digicoaches gaven de trainingen en waren ook daarna beschikbaar voor vragen.
In 2021 methodisch werken in ECD doorontwikkelen
In 2021 moeten we zeker nog aandacht geven aan het werken in het ECD. Digicoaches blijven de zorgmedewerkers ondersteunen. Verder hebben we aandacht voor het methodisch werken in het dossier, dat de logische opbouw en samenhang binnen dossiers moet versterken. Daarnaast zijn er nog verschillende evaluatiepunten die onze aandacht hebben.