De kwaliteit van het zorgproces rond de individuele cliënt

Aantal cliënten
In 2020 steeg het aantal cliënten dat intramurale zorg en dagbesteding ontvangt, van 239 naar 246. De dagbesteding had 101 deelnemers, 9 meer dan in 2019. Karaad biedt ambulante zorg en beschermd wonen aan gemiddeld 300 cliënten.
Klantproces afgestemd op individuele behoefte
In 2019 hebben we ons klantproces opnieuw beschreven. Zo is voor cliënten en medewerkers duidelijk hoe we zorg en ondersteuning afstemmen. In 2020 hebben we ervoor gezorgd dat afstemmingsmomenten tijdig en met de juiste mensen plaatsvinden en bijdragen aan passende begeleiding. De samenwerking tussen Cliënten Service Bureau en woon- en dagbestedingsafdelingen is beter. Het proces van aanmelding is nu duidelijker voor cliënten en verwanten.
Methodisch werken
Voor LVB-cliënten hanteren we de nieuwe methodiek LifeWise. Die biedt medewerkers houvast bij de begeleiding van cliënten naar een zo zelfstandig mogelijk leven in een ingewikkeldere maatschappij. Voor EVB-cliënten werken we met de methodiek LACCS (Lichamelijk welbevinden, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding). We sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van de cliënt en formuleren doelen aan de hand van een Goed Leven Gesprek met ouders/verwanten, begeleiders en andere disciplines.
Video: wat is LifeWise?
Oops, wil je deze YouTube video bekijken?
Accepteer onze cookies zodat je deze snel kunt zien.
Cookie-instellingen aanpassenInnovaties voor kwaliteit van bestaan
Voor het slim inpassen van technologie in de zorg is het uitwisselen van kennis en ervaring belangrijk. We doen mee aan Innovatie Impuls, een landelijk programma dat de behoeften van bewoners en de bijpassende zorgtechnologie op een rij zet. Een pilot met de mobiele snoezelbox Omnivista leidde tot aanschaf. Later volgt een pilot met het Muziekkussen.
We doen mee aan twee onderzoeken via ZonMw. We onderzoeken de rol van verwanten, wanneer een cliënt naar een instelling verhuist. En we zetten een leerwerkplaats op voor studenten, zodat zij tijdens de opleiding al in contact komen met verwanten. Met Ben Sajet onderzoeken we de slimme sok die onrust meet. Verder bieden we in de ambulante zorg nu ook 24/7 digicontact.
Fiona Holz (logopediste bij Karaad) en Karin Bosch (innovatiemanager bij Amsta) meer over de voordelen van Innovatie Impuls
Oops, wil je deze YouTube video bekijken?
Accepteer onze cookies zodat je deze snel kunt zien.
Cookie-instellingen aanpassenOntwikkeltraject Overtoom
Gezien de kwetsbare doelgroep vraagt de kwaliteit op de meeste groepen van de Overtoom continu om aandacht. Op twee groepen zijn we intensief met kwaliteit aan de slag gegaan. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in leerklimaat en coachingsbereidheid. Een multidisciplinair team startte met een traject voor de hele Overtoom om gestructureerd te sturen op kwaliteit. Binnen dagbesteding is in 2020 een traject gestart om de kwaliteit in begeleiding naar een hoger plan te tillen.
Ervaringsdeskundige JUST
Het JUST-team van Amsta Karaad biedt specialistische ambulante begeleiding aan cliënten met een licht verstandelijke beperking en een delictsachtergrond. Sinds het najaar van 2020 werkt JUST met een ervaringsdeskundige. Deze sluit aan bij cliëntgesprekken en denkt mee met begeleiders over casussen. Ook geeft de deskundige het team inzicht in de belevingswereld van cliënten.