Verhalen van Amstadammers
Het Amsta corona-testteam: ‘We testen soms wel 40 mensen in twee uur tijd’
Bij Amsta doen we ons uiterste best om het coronavirus zoveel mogelijk buiten de deur te houden en besmettingen zo vroeg mogelijk op te sporen. Zo raden we medewerkers aan om zelf preventieve maatregelen te nemen door het dagelijks opnemen van temperatuur. Verder werken we sinds half april met een speciaal corona-testteam van coassistenten. Het testen gebeurde eerst alleen door de GGD, maar met een eigen team kunnen we nu sneller en bovendien grote groepen bewoners en medewerkers tegelijk testen. Het team nam al zo’n 550 testen af, en daarvan bleek gelukkig 90 procent negatief. Coassistenten Sanne Graaf en Stijn Besseling leggen vanaf hun basis op het Dr. Sarphatihuis uit hoe het team te werk gaat.
Geen coschappen door corona
Sanne en Stijn zaten allebei volop in hun coschappen toen die door de coronacrisis abrupt werden stilgelegd. Op zoek naar werk dus. Hoe ze bij Amsta terecht kwamen? Sanne nam zelf contact op. Ze was al bekend met Amsta, omdat ze haar vorige coschap bij ouderengeneeskunde op de Jan Bonga had gelopen. Voor Stijn verliep de weg net wat anders. ‘Ik werd in de tuin van mijn ouders geattendeerd op het testteam door de buurvrouw, die op het Sarphatihuis werkt. Ik was meteen enthousiast.’ ‘Het is afwisselend en erg interessant werk’, vertelt Sanne. ‘We leren in korte tijd zoveel bij. Over testen en infectiepreventie, maar ook op het gebied van management. Want we worden echt betrokken bij het beleid en de aanpak.’
Testen, testen, testen
De belangrijkste taak van het testteam is uiteraard het testen van medewerkers en bewoners op corona. Daarvoor reist het team door de hele stad en regio. Op locaties waar sprake is van besmetting en waar contactonderzoek nodig is, test het team vaak grote groepen. ‘Als team testen we tot wel 40 mensen in twee uur tijd,’ vertelt Stijn. ‘Veel effectiever dan het testen op individuele basis. Nog een voordeel is dat je zorgmedewerkers ontlast en de gewone zorg op locaties gewoon door kan gaan.’
Zoveel mogelijk zorgmedewerkers opleiden
Het team leidt overigens ook zorgmedewerkers op, zodat uiteindelijk zoveel mogelijk mensen voor het testen binnen Amsta kunnen worden ingezet. Handig voor het snel testen op individuele basis, en voor een aantal bewoners ook prettiger. Sanne: ‘Sommige bewoners, zoals ouderen met dementie, snappen niet altijd even goed wat er allemaal gebeurt op zo’n moment. Dan is het wel zo fijn als ze een bekende voor zich hebben. Wanneer we grote groepen testen richt ons team zich vaak op medewerkers en worden bewoners, als het even kan, door verpleegkundigen of artsen van de locatie getest. Zo proberen we voor iedereen tot de beste oplossing te komen.’
Bij medewerkers thuis
Verder trekt het team eropuit naar medewerkers die met klachten thuiszitten. Sanne: ‘Soms zijn mensen wel wat zenuwachtig, omdat ze bijvoorbeeld in de media hebben gehoord dat het testen pijnlijk is. Dat valt overigens wel mee hoor. Het gevoel is eerder vervelend en onnatuurlijk dan pijnlijk. We nemen ook de tijd om mensen precies te vertellen wat we gaan doen en kunnen de meesten zo wel geruststellen.’
Goed nieuws brengen is altijd leuk: soms gillen mensen aan de andere kant van de lijn zelfs van blijdschap.
Zelf elke week getest
Vinden Stijn en Sanne het zelf eigenlijk niet spannend? Stijn: ‘Ik maak me geen zorgen, want ik weet dat ik goed beschermd ben en alle regels en protocollen ken. Bovendien worden we zelf elke week getest.’ Sanne: ‘Je bent je sowieso meer bewust van je gezondheid. Na mijn eerste week had ik een avond hoofdpijn en voelde ik me even bezorgd. Een menselijke reactie, maar al gauw bleek dat er helemaal niets aan de hand was.’
Goed nieuws brengen
Positief geteste mensen worden via clustermanagers of artsen geïnformeerd, maar negatieve uitslagen worden ook door het testteam zelf doorgebeld. ‘Goed nieuws brengen is natuurlijk altijd leuk’, vertelt Sanne. ‘Soms gillen mensen aan de andere kant van de lijn zelfs van blijdschap.’ Stijn: ‘Ik ben blij dat we dit werk kunnen doen. Voor Amsta als organisatie, maar zeker ook voor medewerkers. Ik dat ons bestaan voor hen een fijne en geruststellende gedachte kan zijn. Omdat het ze ontlast, en hopelijk ook de nodige onzekerheid wegneemt.’