Verhalen van Amsta
“De trots is groot wanneer ze hun certificaat krijgen”
Michele is trainer bij Amsta Karaad. Elke week gaat ze bij bewoners van Amsta Karaad op bezoek die graag iets nieuws willen leren. Samen kiezen ze een les. Samen oefenen ze. Samen gaan ze stap voor stap vooruit. “Dat kunnen ook hele kleine stapjes zijn.”
Onderwijs in de zorg
Michele vertelt: “Leren is leuk. Dat ervaar ik al van jongs af aan. Ik heb altijd geloofd dat ik in de zorg of het onderwijs aan de slag zou gaan. In mijn baan als trainer komen beide mooi bij elkaar.”
Op het ogenblik – begin april 2022 – begeleidt Michele drie bewoners met hun lessen. Als het aan haar ligt, doet ze dat binnenkort voor nog meer bewoners. Ze krijgt er veel energie van: “Iedere keer als ik via een persoonlijk begeleider de vraag krijg om op een locatie langs te komen, verheug ik me erop. Niets is mooier dan om samen met een bewoner te kijken, wat iemand graag wil leren. Dat contact met mensen inspireert me.”
Kennismakingsgesprek
Alles wat Michele doet, is maatwerk. “Voordat we met de lessen aan de slag gaan, houd ik altijd eerst een intakegesprek, een kennismakingsgesprek. Ik praat dan met de bewoner, de persoonlijk begeleider en soms schuiven ook de ouders of verzorgers aan.”
“De persoonlijk begeleider kent de bewoner goed. Als die mij vertelt dat de bewoner altijd bezig is met sporten, dan kan ik daarmee rekening houden. Dan zijn lessen waarbij je achter een tafel moet zitten, wellicht niet zo geschikt.”
Ik pas de lessen altijd aan op de bewoner. Kan iemand zelf lezen of zijn filmpjes beter? En hoe makkelijk gaat iemand het leren af? Als het moet, knip ik de stof op in kleinere stukjes. Alles is maatwerk.”
Goed luisteren
“Bij een intakegesprek moet je altijd goed luisteren. Het is niet alleen belangrijk om te horen wát iemand wil, maar ook waaróm. Soms zit er een andere leervraag achter. Stel, iemand wil de Franse taal leren. Dan kan dat zijn, omdat iemand een mooi liedje heeft gehoord en dat wil begrijpen. Dan is kan een les met muziek mogelijk beter passen dan taalles. Natuurlijk speelt ook mee wat iemand aankan.”
Voor de lessen maakt Michele deels gebruik van het programma van de Academie voor Zelfstandigheid. “Maar die lessen pas ik altijd op de bewoner aan. Kan iemand zelf lezen of zijn filmpjes beter? En hoe makkelijk gaat iemand het leren af? Als het moet, knip ik de stof op in kleinere stukjes. Alles is maatwerk.”
Van alles te leren
Michele vindt het bijzonder dat ze bewoners over allerlei dingen iets mag leren. “Soms gaat het over vriendschap of seksuele voorlichting. Dan weer help ik mensen om zelfstandiger te wonen. Hoe ruim je je kamer op? Hoe eet je gezond? En hoe kun je zelf koken?”
“Ook ben ik er voor bewoners die werken of een baan zoeken. Hoe solliciteer je dan? Met wat voor regels krijg je op je werk te maken? Wie op de brommer naar het werk wil, die kan ik ondersteunen om het brommercertificaat te behalen.”
Met alle geduld
Volgens Michele geeft haar werk haar veel voldoening. “Ik zie dat ik met mijn trainingen de zelfstandigheid van mensen vergroot. Ook al vergt het veel geduld en zijn de stapjes soms heel heel klein, leren draagt bij aan iemands zelfbeeld. Die trots die ik zie als ze na zes weken een certificaat krijgen, is zo groot. Dat iedereen meetelt, dáár doe ik het voor.”