Verhalen van Amsta
Vincent van Rijswijk blikt terug op eerste jaar bij Amsta: “Trots op onze focus en saamhorigheid”
Iets meer dan een jaar geleden, op 1 december 2019, startte Vincent van Rijswijk als bestuurder van Amsta. Samen met Vincent kijken we terug op zijn eerste jaar bij Amsta. Best een bewogen jaar, vanwege de enorme impact van de coronacrisis. Hoe was dat voor hem als nieuwe bestuurder en aan welke projecten en ambities werkte hij het afgelopen jaar?
Betekenisvol werk in een prachtige stad
Vincent is verantwoordelijk voor drie klantgroepen binnen de ouderenzorg en heeft daarnaast de portefeuilles ICT, Financiën, Vastgoed en Gastvrijheid en Services. “Juist de combinatie van zorg en bedrijfsvoering maakt werken bij Amsta leuk, omdat je echt betekenisvol kan zijn voor bewoners en medewerkers. Werken vanuit het Sarphatihuis is bovendien geweldig, omdat je er in direct contact staat met bewoners en de zorg. Dat ik nu vanwege de coronacrisis veelal thuis werk vind ik dan ook best jammer. Ik woon niet in Amsterdam, maar werken in deze stad bevalt me uitstekend: ik hou van de diversiteit, openheid en directheid. Ook kan ik intens genieten van varen door de grachten en bezoek ik graag de Hermitage of de Outsider Art Galerie. Eten doe ik graag bij mijn favoriete Thai in Amsterdam: Song Kwae. Ik zal blij zijn als dat allemaal weer kan.”
Corona: alle hens aan dek
Kort na zijn aantreden begon de coronacrisis. “Er was veel onzekerheid, maar vooral na de berichten uit Italië wisten we dat dit een hele grote impact zou hebben. En dat we alles op alles moesten zetten om ons voor te bereiden op wat komen kon. We zijn daarom meteen heel strak gaan sturen op alles rondom hygiëne en persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast was er veel aandacht voor communicatie en heldere lijnen: hoe informeren we en hoe vangen we mensen op? In maart kwam daar het sluiten van alle locaties voor bezoek bij: een heftig besluit.”
Iedereen gefocust
“Voor mij was het een bijzondere manier om kennis te maken met de organisatie en de mensen binnen Amsta. Een snelle leerschool. Ik was onder de indruk van de manier waarop mensen ondanks de hectiek die heerste echt gefocust bleven. Van schoonmakers tot leidinggevenden, en van ondersteunend tot zorgpersoneel. Vooral in het begin was er veel spanning en onzekerheid. Die voelde ik bijvoorbeeld heel duidelijk bij de opening van onze Covid Unit in Nellestein. Toch ben ik wel erg trots dat we die afdeling hebben, op dit moment zelfs als enige zorginstelling in Amsterdam. Net zo trots ben ik overigens op de snelheid waarmee we onze bewoners hebben gevaccineerd. We doen het toch maar met z’n allen.”
Zorg voor elkaar
Wat Vincent ook direct opviel was de samenhorigheid die binnen Amsta leeft. Op organisatorisch vlak, maar zeker ook in de manier waarop medewerkers zorgen en waardering uiten voor elkaar. “Zo hoorde ik over medewerkers die collega’s die het zwaar hebben gehad, hebben voorgedragen voor een Amsterdamse onderscheiding. Waardering voor elkaar is zo belangrijk in een periode als deze, want ook bij medewerkers is veel verdriet. Enige tijd geleden was ik bij een evaluatiebijeenkomst van onze klantgroep Leven in een Kleine Groep. Ik voelde daar het verdriet van medewerkers, over het overlijden van bewoners en over de impact van de bezoekregeling. Hun machteloosheid over de vraag of ze wel altijd de zorg hadden kunnen leveren die zij nodig achten. Dat kwam behoorlijk binnen.”
Een nieuw Elektrisch Cliënten Dossier
Hoewel corona een grote stempel drukte op Vincents eerste jaar als bestuurder, was het niet het enige waar hij zich op richtte. Zo was er de invoering van het nieuwe Elektronisch Cliënten Dossier (ECD). “Het systeem hiervoor was verouderd en niet flexibel. Het nieuwe ECD is overzichtelijker en zorgt voor een betere koppeling van informatie. Hierdoor kunnen we beter en makkelijker methodisch werken in de zorg. Een hels karwei, zeker in tijden van een pandemie, maar het staat."
Verbouwing De Werf
Een ander belangrijk project het afgelopen jaar was de verbouwing van De Werf naar een verpleeghuis voor ouderen. Ook best ingewikkeld in een tijd als deze. "Maar het is gelukt om het gebouw klaar te krijgen. De bewoners verhuizen nu weer terug naar hun nieuwe, vertrouwde woonplek midden in Amsterdam Oud-West."
Werken aan een duurzamer en meer divers Amsta
En de toekomst? “Een aantal onderdelen van onze meerjarenambitie is wat mij betreft nog niet voldoende uit de verf gekomen. Zo moet er meer aandacht komen voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Dat zit hem in hoe je omgaat met energie, afval en spullen, maar ook zeker met mensen. Daarmee bedoel ik dat je als werkgever moet zorgen voor een goede, veilige en prettige werkomgeving waarin iedereen zijn werk goed kan doen en zich thuis voelt.”
“Dat laatste raakt ook een ander belangrijk thema waar ik me nog meer voor wil inzetten: diversiteit. Amsta is een Amsterdamse organisatie, met bewoners en medewerkers die net divers zijn als de stad zelf. Als organisatie moet je niet alleen roepen dat je diversiteit belangrijk vindt: je moet er ook iets aan doen en goed nadenken over voor wie je nu eigenlijk werkt. Mensen moeten zichzelf kunnen zijn bij Amsta. Hebben onze locaties bijvoorbeeld gebedsruimten voor medewerkers die dat willen, en hoe snel regelen we dat mensen vegetarisch of halal kunnen eten? Verder denk ik dat we moeten staan voor meer diversiteit in leidinggevende functies: ook die moeten een afspiegeling van de Amsterdamse samenleving zijn.”