linkedin facebook twitter youtube arrow-left cross search phone user menu house location pointer double-arrow double-arrow-back gallery klok mensen hulp dokter play-button icon-mail icon-google-plus download link Karaad
Amsta logo Amsta logo
Menu

Header navigatie

  • Vrijwilligers
  • Over Amsta
      Over Amsta
    • Waarom Amsta
    • Hoe wij werken
    • Bestuur en organisatie
    • Kwaliteit
    • Cliëntenraad
    • Voor Elkaar magazine
    • Voorwaarden
    • Onze huisregels
    • Uw privacy
    • Vrienden van Amsta
    Meer over Amsta
  • Verwijzers
      Verwijzers
    • Cliënt aanmelden
    • Diagnostiek en behandeling
    • Consultatie en advies Amsta expertisecentra
    Alles voor verwijzers
  • Onderzoek
  • Inloggen
Amsta logo Amsta logo

Werken bij

  • Werken bij Amsta
  • Vacatures
  • Amsta als werkgever
  • Verhalen van Amstadammers

Hoofdnavigatie

  • Onze zorg
      We bieden zorg voor:
    • Ouderen met dementie
    • Mensen met een verstandelijke beperking
    • Herstel en revalidatie bij Amsta
    • Mensen met Korsakov
    • Jonge mensen met dementie
    • Ouderen met langdurige psychiatrische problemen
    • Mensen met lichamelijke beperkingen

    Onze zorg zijmenu

      Zorg die wij verder bieden
    • Ambulante begeleiding
    • Dagbesteding
    • Behandeling en advies
    • Roze zorg
    • Palliatieve zorg
    Alles over onze zorg
  • Wonen met zorg
      Een oplossing voor uw woonwens
    • Kleinschalig wonen
    • Wonen in een verpleeghuis
    • Begeleid wonen met 24-uurszorg
    • Tijdelijk verblijf
    Alles over wonen met zorg
  • Onze expertises
    • Expertisecentrum Korsakov
    • Expertisecentrum Gerontopsychiatrie+
    • Expertisecentrum Dementie op jonge leeftijd
    • Expertisecentrum Dementie Zeer Ernstig Probleemgedrag
    • Consultatie en advies
  • Locaties
  • Service en contact
      Service en contact
    • Alle adressen
    • Cliënten Service Bureau
    • Zorg regelen
      Zorg regelen
    • Cliëntportaal
    • Wachttijden
    • Heeft u een klacht?
    Neem contact op
Werken bij Naar Amsta.nl
Home Kwaliteitsverslag Ouderenzorg 2020 Leren van incidenten & calamiteiten

Leren van incidenten & calamiteiten

Signaleren, melden, bespreken, actie ondernemen

Incidenten zoals een val-, medicatie- of agressie-incident worden over het algemeen goed gesignaleerd, gemeld en besproken. Ook worden de juiste acties ingezet. Als een calamiteit plaatsvindt, onderzoeken onafhankelijke onderzoekers dit aan de hand van de prismamethodiek.

Lees het complete kwaliteitsjaarverslag 2020 van Amsta Ouderenzorg

Gestructureerd en systematisch leren en verbeteren na een incident

We willen graag leren van incidenten om herhaling te voorkomen. Niet alleen in het team waar het incident heeft plaatsgevonden, maar ook in andere teams. Hier hebben we in 2020 veel aandacht aan besteed. Het bestaande beleid over het omgaan met incidenten is verhelderd en clusters krijgen ondersteuning in de vorm van workshops en clusterbijeenkomsten. Dit heeft geleid tot een toename in het aantal incidentmeldingen. Ook worden binnen teams incidenten vaker systematisch besproken, wat leidt vaker tot verbeteracties. In de kwaliteitscommissies van de klantgroepen en de Amsta kwaliteitscommissie is het onderwerp incidenten een terugkerend agendapunt en worden incidentenanalyses besproken.

Met deze maatregelen investeren we in een veilige meldcultuur en zorgen we voor meer structuur en systematiek in het leren en verbeteren van incidenten. In 2021 gaan we hier mee door. We zetten dan meer in op het maken van clusteranalyses, het herkennen van klantgroepbrede patronen en het leren van andere teams.

Organisatiebreed leren van calamiteiten

Ook in 2020 zijn organisatiebreed verbeteringen doorgevoerd als gevolg van calamiteiten. Dit gebeurde naast de verbeteracties op de afdeling waar de calamiteit heeft plaatsgevonden.

  • Bewoners informeren over keuze voor behandeling vanuit Amsta
    Sinds medio 2019 – en voortgezet in 2020 – informeren we bewoners en hun naasten nadrukkelijk over de mogelijkheid om te kiezen voor behandeling vanuit Amsta. Zorgmedewerkers en behandelaren van ons Behandel- en Adviescentrum (specialisten ouderengeneeskunde, geestelijke verzorging, maatschappelijk werk, verpleegkundig specialisten, psychologen, fysio- en ergotherapeuten) werken namelijk nauw samen. Dit komt de kwaliteit van zorg ten goede. Het aandeel cliënten dat behandeling vanuit Amsta ontvangt, steeg van 89% in december 2019 naar 97% in december 2020.
     
  • Rookontmoedigingsbeleid
    Naar aanleiding van een calamiteit is een ‘moreel beraad’ gehouden over roken en rookontmoedigingsbeleid. Een concept rookontmoedigingsbeleid is tot stand gekomen, met een positief advies van de centrale cliëntenraad en de ondernemingsraad. In 2021 voeren we dit nieuwe beleid in.
     
  • Verbeterproject deskundigheid wondzorg
    Mede naar aanleiding van een ernstig incident in 2019 is een driejarig project gestart om de wondzorg te verbeteren en de kennis binnen Amsta te vergroten. Voor meer informatie zie wondzorg.
     
  • Klantproces beschreven
    Mede naar aanleiding van calamiteiten heeft Amsta haar klantproces beschreven (zie ook persoonsgerichte zorg). Dit geeft zorgverleners en behandelaren houvast bij het bieden van zorg die aansluit bij wensen en behoeften, en het tijdig evalueren en bijstellen hiervan. Calamiteiten hebben het belang benadrukt van bepaalde stappen in het klantproces. Zoals het signaleren van risico’s, het rapporteren van signalen en observaties, en het tijdig voeren van evaluatiegesprekken met cliënten en/of naasten. Binnen Amsta werken we volgens dit klantproces. Dit blijft in 2021 onder de aandacht. Daarnaast richten we ons in 2021 op het methodisch werken volgens het klantproces.
Lees het complete kwaliteitsjaarverslag 2020 van Amsta Ouderenzorg
Deel deze pagina:
  • Link gekopieerd naar klembord

Handige links

Footer menu 1

  • Uw privacy
  • Voorwaarden
  • Zorgprofielen en indicaties
  • Cliëntportaal
  • Heeft u een klacht?

Meer info

Footer menu 2

  • Alles over wonen bij Amsta
  • Ambulante begeleiding en behandeling
  • Tijdelijk verblijf
  • Werken bij Amsta
  • Onderzoek

Volg ons

Neem contact op

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op

Neem contact op
© Amsta 2025 Disclaimer Cookies Privacy Policy Meldpunt kwetsbaarheden Cookie-instellingen aanpassen
Amsta