Besturingsmodel
Werken in klantgroepen
Ons besturingsmodel kenmerkt zich door het werken in klantgroepen, aansturing vanuit de klantvraag in plaats van de locatie, en het centraal stellen van onze klanten en de mensen die rechtstreeks voor hen zorgen. Al het andere is gericht op ondersteuning van de primaire werkzaamheden.
Door in klantgroepen te werken, bundelen we de kennis en expertise en kunnen we specialistische zorg en behandeling bieden. Drie van de vijf klantgroepen bieden zorg vanuit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg:
Leven op stadse wijze: eigen regie centraal
Een thuis bieden aan Amsterdammers met een intensieve begeleidingsbehoefte. En hen ondersteunen om te leven op een manier die bij hen past. Bij de klantgroep Leven op stadse wijze voeren bewoners zoveel mogelijk de regie over hun eigen leven. De bewoners worden begeleid binnen drie expertiseclusters:
- dementie op jonge leeftijd
- gerontopsychiatrie
- Korsakov
Amsta ontwikkelt deze zorg naar Topcare en naar Regionale Expertise Centra die in 2021 en 2022 landelijk worden toegewezen. Dit vraagt om een voortdurende focus op verbetering en innovatie, en om veel samenwerking met universiteiten en hogescholen.
Leven in kleine groep: een thuisgevoel bieden
De wereld van mensen met dementie is klein. Daarom staat het bieden van een thuisgevoel bij de klantgroep Leven in kleine groep centraal. Bewonerscomfort en veiligheid en mooie momenten zitten vooral in de kleine momenten van warmte en verbinding.
Leven met de wijk: stadse gezelligheid in huis
Een fijne dag met structuur en veiligheid bieden aan mensen die dat niet meer zelf kunnen organiseren. Naast zorg biedt de klantgroep Leven met de wijk dagbesteding die prikkelt, activeert en stimuleert.
Kwaliteitsmanagementsysteem
Het kwaliteitssysteem helpt teams, clusters, management en bestuur aan inzicht in de kwaliteit van zorg. Zo kunnen ze deze continu ontwikkelen. Hier een visuele weergave van het kwaliteitssysteem.
Het uitgangspunt is dat kwaliteit van zorg primair ontstaat in de relatie tussen cliënt, naaste en zorgmedewerker. Zorgteams werken aan ontwikkeling van de kwaliteit van zorg die ze bieden.
Rollen binnen en rond de zorgteams
Aandachtsvelders binnen het team hebben extra kennis en taken op specifieke thema’s.
Een kwaliteitsverpleegkundige geeft advies, instructie, coaching-on-the-job en klinische lessen. In 2020 is in de klantgroepen Leven met de wijk en Leven in een kleine groep de formatie kwaliteitsverpleegkundigen uitgebreid om teams intensiever te begeleiden.
De clustermanager is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en stuurt hierop. Clustermanager, kwaliteitsverpleegkundige, één behandelaar (veelal een specialist ouderengeneeskunde) en eventueel andere betrokkenen vormen samen een kernteam, waarbinnen iedereen samenwerkt aan kwaliteitsontwikkeling, eenduidig en planmatig.
Kwaliteitsscans, -audits, -dashboard en -gesprekken
De kwaliteitsscan, die de kwaliteitsverpleegkundige jaarlijks afneemt en bespreekt met zorgteam en kernteam, vormt hiervoor de basis. Door corona hebben niet alle clusters de (volledige) kwaliteitsscan af kunnen nemen. Daarom zijn in acht clusters externe audits uitgevoerd. Daarnaast hebben we in 2020 een dashboard gerealiseerd dat leidinggevenden inzicht geeft in managementinformatie, zoals kwaliteitsindicatoren (over het klantproces). In 2021 breiden we het dashboard uit met informatie over de Wzd en incidenten.
In kwaliteitsgesprekken tussen kernteam, klantgroepmanager en kwaliteitscontroller volgen we de ontwikkeling per cluster. Op organisatieniveau vindt dit plaats in tertaalgesprekken van het bestuur met klantgroepmanagers. Kwaliteitscommissies bespreken we terugkerend kwaliteits- en veiligheidsthema’s, zodat we van elkaar leren.
In 2020 werden door corona niet alle onderdelen van het kwaliteitssysteem overal toegepast. In 2021 besteden we aandacht aan het werken volgens het kwaliteitssysteem.
Eerste geneeskundige signaleert en toetst
De eerste geneeskundige heeft binnen Amsta een actieve rol in het signaleren en verbeteren van de kwaliteit en de veiligheid. Hij overlegt regelmatig met de Raad van Bestuur.
Medezeggenschap
Amsta kent een centrale cliëntenraad en lokale cliëntenraden. In het bestuursverslag 2020 vindt u meer informatie over de activiteiten van de cliëntenraden in 2020. Daaronder de voorgenomen besluiten waarop de centrale cliëntenraad advies heeft uitgebracht. In het bestuursverslag staan ook de adviezen en verleende instemmingen van de OR vermeld.
Raad van Toezicht
Een terugblik op 2020 van de Raad van Toezicht is eveneens in het bestuursverslag opgenomen.