Verhalen van Amsta
Nieuwe voorzitter centrale cliëntenraad: Rob Bakker
‘Ik vind het belangrijk dat de inbreng vanuit de bewoners en cliënten gehoord wordt.’ Rob Bakker, de nieuwe voorzitter van de centrale cliëntenraad van Amsta heeft een duidelijke drijfveer. ‘Het gaat om de bewoners en cliënten en om de directe verzorgenden. Die focus neem ik mee.’
Een mooi moment om in te stappen
Rob is geen onbekende van Amsta. ‘Deze functie kwam toevallig op mijn pad. Ik ken Amsta goed, want mijn moeder heeft zes jaar in het Dr. Sarphatihuis gewoond, op een gesloten afdeling. Ik zag best waar de zorg beter zou kunnen. Maar in die tijd had ik geen ruimte in mijn hoofd om me bezig te houden met organisatorische kwesties of de kwaliteit van de zorg. Ik kwam bij mijn moeder op bezoek en dat was intensief genoeg. Mijn moeder is twaalf jaar geleden overleden. Toen ik laatst de vacature voor voorzitter van de cliëntenraad zag, vond ik het een mooi moment om erin te stappen. Die ruimte heb ik nu wel.’
De kunst van het ouder worden
Het werk voor Amsta past goed bij de huidige levensfase en interesses van Rob. ‘De afgelopen jaren heb ik me beziggehouden met de kunst van het ouder worden. Hoe vul je je leven in na je zestigste? Voor mijzelf was dat ook een zoektocht. Ik ben opgeleid als psycholoog en heb als mediator en procesbegeleider gewerkt in het sociale domein. Ik wilde een nieuwe stap zetten en heb de celebrantenopleiding gevolgd. Als celebrant begeleid je de viering of herdenking van transitiemomenten in het leven. Ook in de ouderen- en gehandicaptenzorg heel betekenisvol. Daarnaast zet ik me in voor passende vormen van gemeenschapswonen voor ouderen. Zo ben ik nu betrokken bij een mooi woonproject op IJburg’.
Betrokken, maar met voldoende afstand
Rob is onafhankelijk voor voorzitter van de CCR. Hij let vooral op het proces en de positie van de raad. Rob: ‘Ik ben nog maar net begonnen, maar heb de indruk dat de Raad van Bestuur de cliëntenraad serieus neemt, dat er een luisterend oor is. Aan ons de taak om te zorgen dat dat zo blijft. Daarnaast vind ik het contact met de achterban essentieel. Ik ben bezig me in te werken. Allereerst ga ik een tournee doen langs de lokale cliëntenraden. Wat zijn de thema’s die daar spelen, hoe houd je als centrale cliëntenraad voeling met de basis? Hoe blijf je betrokken en kun je er toch met iets van afstand naar kijken?’
Prioriteiten stellen
Om de werklast binnen proporties te houden wil hij samen met de raad prioriteiten stellen. Rob: ‘De CCR is nauw betrokken bij het verbetertraject. De kwaliteit van de zorg is cruciaal, dus dat zullen we zeker voortzetten. En ik ben benieuwd naar de nieuwe bestuurder, die ook haar plek gaat krijgen. Eerst maar eens wennen en verkennen.’
Bij Amsta luisteren we naar onze cliënten. Dagelijks, op de werkvloer, maar ook formeel, via actieve betrokkenheid van de cliëntenraden. Lees meer over hoe de medezeggenschap is geregeld.
Lees meer over de cliëntenraad van AmstaBent u cliënt of cliëntvertegenwoordiger en wilt u meedenken en meer inspraak? Meld u aan bij de cliëntenraad binnen uw klantgroep. Leden van de cliëntenraad komen in aanmerking voor een onkostenvergoeding. U bent van harte welkom!
Stuur een mail![Rob Bakker](/sites/default/files/styles/max_325x325/public/2022-02/Rob%20Bakker2_1.jpg?itok=aTwv2o06)