Verhalen van Amstadammers
Hygiëneadviseur Annemieke Hiddink: ‘Persoonlijke beschermingsmiddelen Amsta absoluut veilig’
Dat sommige zorgmedewerkers zich door hun werk tijdens de coronacrisis ook zorgen maken over hun eigen gezondheid is begrijpelijk. Wat gebeurt er wanneer een bewoner (vermoedelijk) is besmet? Ben ik wel goed beschermd en zijn daarvoor wel voldoende middelen? Voor Amsta is de veiligheid van medewerkers net zo belangrijk als die van bewoners. Amsta’s hygiëneadviseur Annemieke Hiddink en Inge Jeurink, manager bij Gastvrijheid en Services, leggen uit wat we daar aan doen en hoe we dat aanpakken.
Alles begint met preventie
‘Direct na de uitbraak van het virus zijn we begonnen met het opstellen van speciale richtlijnen en protocollen’, vertelt Annemieke. ‘Afhankelijk van de situatie worden passende maatregelen genomen. Alles begint natuurlijk met preventie. Om elkaar en bewoners te beschermen is het naleven van de algemene hygiënemaatregelen, zoals goed en vaak je handen wassen, erg belangrijk.’
Schema’s geven precies de stappen aan bij besmetting
Maar wat als er een besmetting of een verdenking daarvan wordt vastgesteld? Annemieke: ‘Al vanaf het begin zijn we bezig geweest om ons hierop voor te bereiden. Om medewerkers te beschermen in dit soort situaties bestaat een duidelijk protocol waarin we uitgaan van de richtlijnen, adviezen en eisen van het RIVM. Daarnaast zijn procesessen beschreven in handige beslisbomen: schema’s die precies aangeven welke stappen er bij een verdenking of besmetting moeten worden gevolgd. Denk hierbij aan het inlichten van de GGD en aan het isoleren van bewoners of afdelingen.’
Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn absoluut veilig
Het COVID19-protocol van Amsta beschrijft hoe medewerkers op een veilige manier bewoners in isolatie kunnen verzorgen. Een stappenplan met maatregelen die strikt en in de juiste volgorde moeten worden toegepast. Ook geeft het protocol duidelijk aan welke persoonlijke beschermingsmiddelen daar voor nodig zijn, zoals mondneusmaskers, schorten en spatbrillen. Annemieke: ‘De persoonlijke beschermingsmiddelen zijn echt bedoeld voor medewerkers die werken met bewoners die besmet zijn of daarvan verdacht worden. Ze zijn absoluut veilig en voldoen aan de officiële eisen van het RIVM’. En hoewel landelijk het aantal besmettingen in verpleegtehuizen oploopt: bij Amsta is het aantal locaties en het aantal bewoners met besmettingen tot nu toe gelukkig beperkt. Op de afdelingen waar het wel speelt is de impact natuurlijk groot. Toch blijkt ook hier dat de sfeer goed blijft en dat iedereen de schouders eronder zet.
Chirurgische maskers meestal voldoende
Annemieke: ‘Ik weet dat sommige mensen ongerust zijn, omdat nu bijvoorbeeld alleen nog in uitzonderlijke gevallen (zoals bij het afnemen van een test) met een FFP-masker wordt gewerkt. Toch is dat niet nodig. In een crisis als deze moet je ook leren van voortschrijdend inzicht. Zo weten we inmiddels dat chirurgische maskers voor het overgrote deel van de handelingen binnen Amsta ruim voldoende bescherming bieden. Verstandig en zuinig omgaan met de persoonlijke beschermingsmiddelen is belangrijk, want niemand weet hoe lang deze crisis gaat duren.’
Voorraden op orde, strakke organisatie
Hoe zit dat eigenlijk met voorraden? Is er wel genoeg? Geen zorgen, want ook daarover is nagedacht. ‘Op dit moment is er genoeg en wordt nog voortdurend ingekocht, vertelt Inge Jeurink, manager bij Gastvrijheid en Services. ‘En om te zorgen dat locaties die het écht nodig hebben niet misgrijpen worden alle persoonlijke beschermingsmiddelen nu vanuit een centraal punt verstrekt. Daarnaast ligt voor dienstdoende artsen altijd een aantal kits klaar, zodat zij bij een vermoedelijke besmetting meteen kunnen handelen. Verder wordt dagelijks bijgehouden hoeveel voorraad er nog is binnen Amsta. Informatie die we vervolgens ook delen met gemeentelijke en regionaal overkoepelende zorgorganisaties, die op hun beurt in geval van nood kunnen optreden als een centrale back-up voor voorraden.’
‘We zijn goed bezig’, zegt Annemieke. ‘Vanuit mijn functie merk ik dat iedereen erg alert is en dat er veel intensief contact is. Daarnaast zijn er duidelijke stappen en procedures waar medewerkers echt op kunnen vertrouwen. Wel moeten we verstandig blijven omgaan met de voorraden die we hebben, zodat we ook voor langere tijd de zorg kunnen geven die nodig is.’