Cliëntenraad Vondelstede stapt op
Medezeggenschap en kritische betrokkenheid van cliëntenraden vinden we bij Amsta heel belangrijk en nemen we zeer serieus. We werken graag samen aan goede zorg voor onze cliënten. We betreuren het daarom dat de lokale Cliëntenraad van Vondelstede heeft besloten om op te stappen. We hebben ons altijd opengesteld voor overleg, tegelijk merken we dat de raad geen constructief kritische houding heeft gericht op oplossingen. Dat maakte de samenwerking moeilijk en uiteindelijk onwerkbaar.
Onafhankelijke instanties stellen Amsta in het gelijk
In oordelen en conclusies van onafhankelijke instanties zoals de Ondernemingskamer van de rechtbank Amsterdam en de Landelijke Commissie van Vertrouwenspersonen is Amsta in het gelijk gesteld en zijn de verzoeken van de cliëntenraad ongegrond verklaard. Deze beoordelingen en ook de suggesties neemt de cliëntenraad niet ter harte. De Ondernemingskamer is in haar laatste uitspraak van 21 juni van oordeel dat er “geen gegronde redenen zijn om te twijfelen aan een juist beleid en een juiste gang van zaken binnen Amsta”.
Amsta borgt medezeggenschap van bewoners
Na de opheffing van de Cliëntenraad Vondelstede zijn we meteen aan de slag gegaan met het borgen van de medezeggenschap voor de bewoners van Vondelstede voor korte en middellange termijn. De cliëntenraden van locaties waar bewoners naar toe zijn verhuisd, behartigen nu de belangen in de periode dat zij daar (tijdelijk) wonen. We hebben hen gevraagd om extra aandacht te besteden aan eventuele vragen en behoeftes van de nieuwe bewoners uit Vondelstede.
Tijdens de verbouwing vinden wij het belangrijk dat (de naasten van) de bewoners van Vondelstede al meekijken en medezeggenschap kunnen uitoefenen over zaken als de inrichting van het nieuwe Vondelstede en de terugverhuizing na de renovatie. De centrale cliëntenraad van Amsta neemt deze rol op zich. Wij houden bewoners die hebben aangegeven na de verhuizing te willen terugkeren op de hoogte van deze ontwikkelingen.
We zijn blij dat de lokale raden en onze centrale cliëntenraad deze taak op zich nemen zodat de medezeggenschap van bewoners van Vondelstede binnen Amsta geborgd blijft.
Zorg aan ouderen binnen Amsta
De cliëntenraad/oud-leden beweren dat de zorg ondermaats is en dat het verscherpt toezicht van de IGJ dit bevestigt.
Vondelstede en De Werf
- De zorg in Vondelstede is echter volgens de inspectie verbeterd en op orde. Dat is terug te zien in het laatste inspectierapport Vondelstede waar de zorg (ruim) voldoende wordt beoordeeld.
- Het verscherpt toezicht houdt geen verband met de verhuizing van bewoners van Vondelstede, ook niet volgens de IGJ. Het gaat om een aantal zaken die binnen heel Amsta beter moeten én kunnen binnen de woonvoorzieningen voor ouderen zodat we de zorg in alle locaties als voldoende worden beoordeeld. De IGJ heeft naast Vondelstede 4 andere ouderenlocaties bezocht.
- We herkennen ons niet in de recente bewering van een voormalig cliëntenraadslid dat de zorg in De Werf erbarmelijk is. Door de zomer is de bezetting krapper dan normaal, maar is er geen sprake van onderbezetting. De cliëntenraad De Werf is onze gesprekspartner en als er signalen zijn dat de zorg beter moet, dan gaan we daar zeker mee aan de slag.
Verbeteren kwaliteit van zorg waar dat nodig is
We doen volgens de IGJ de goede dingen aan kwaliteitsverbetering, maar deze komen nog onvoldoende terecht bij alle zorgteams op alle locaties met inwonende ouderen.
Daarom gaan we onze kwaliteitsaanpak in teams waar dat nodig is verstevigen, versnellen en verbreden. We zorgen dat de teams en de medewerkers intensief worden ondersteund bij systematisch ofwel consequent reflecteren, leren en verbeteren. Zodat we de zorg verder verbeteren waar dat kan en nodig is. We volgen dit proces nauwgezet en sturen bij zo nodig.
Op het gebied van de persoonsgerichte zorg doen we het volgens de IGJ goed, we kennen onze bewoners en geven warme, liefdevolle zorg.
Meer informatie over het verscherpt toezicht staat op onze website en bij de IGJ zelf.