Commissie kwaliteit en veiligheid
Voeding en inspiratie voor het kwaliteitsdenken binnen Amsta
De commissie kwaliteit en veiligheid bevordert de verdieping van het gesprek over kwaliteit en brengt de dialoog op gang. Ze geeft visie, richting en bewustwording aan het kwaliteitsdenken binnen Amsta.
De commissieleden voeden de organisatie en inspireren om met bepaalde onderwerpen aan de slag te gaan. De voorzitter van de Raad van Bestuur zit de kwaliteitscommissie voor. Naast inhoudelijk experts participeert ook de centrale cliëntenraad in de commissie.
In 2020 hebben vier bijeenkomsten plaatsgehad rond de volgende onderwerpen:
- Toegenomen complexiteit van de zorgvraag van bewoners
Door de toegenomen zorgzwaarte is meer deskundigheid van medewerkers nodig. In combinatie met een hoger verloop legt dit een druk op teams. Tijdens de gesprekken kwam naar voren dat minder voorspelbaarheid in de dag vraagt om een andere, duidelijke werkstructuur.
- Corona: omgaan met veiligheid en bezoek
In mei 2020 spraken we over het leed dat de bezoekbeperkingen met zich meebrachten. Voor veel bewoners en naasten was het zwaar dat er geen fysiek contact mogelijk was. We constateerden een dilemma tussen veiligheid en het gemis aan bezoek. Vraag was: moeten we met de komst van duidelijke landelijke regels het gesprek over dit dilemma wel of niet breed binnen Amsta stimuleren? We concludeerden dat het zeker goed is om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zonder te grote verwachtingen te wekken.
- Gevolgen coronapandemie voor bewoners, naasten en medewerkers
In augustus 2020 spraken we over de beperkingen in dagactiviteiten en bezoek. Het viel ons op dat er verschillende reacties zijn: sommige mensen misten het contact enorm, andere mensen waren gewend geraakt aan geen of minder bezoek, maar we hoorden ook veel reacties daar tussenin. Tegelijkertijd maakte een deel van de medewerkers zich zorgen om zijn eigen veiligheid of die van mensen in hun omgeving. Wat kunnen we doen aan onzekerheidsreductie? Belangrijkste antwoord was: veel oefenen met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) geeft medewerkers zekerheid.
- Medezeggenschap en cliëntperspectief
Het cliëntperspectief is relevant op verschillende niveaus. Op het niveau van de woning voeren we huiskamergesprekken, op een manier die past bij de bewoners. Normaal komen ook naasten en cliëntenraadsleden op de huiskamers, maar door de coronamaatregelen was dit tijdelijk niet mogelijk. Hoe zorgen we in zo’n situatie dat we de stem van de bewoner horen? Hiervoor was geen pasklare oplossing. Is bezoek op de huiskamers weer mogelijk, dan pakken we de oude routines weer op.