Datalek Nebu treft mogelijk aantal contactpersonen bij Amsta
Update bericht 5 april 2023 - De gegevens van veel Nederlanders zijn dit voorjaar in verkeerde handen gekomen door een datalek bij softwareleverancier Nebu. Het lek is ontstaan door hackers die interne systemen van de softwareleverancier wisten binnen te dringen.
Wat is er aan de hand?
Nebu levert software voor verschillende marktonderzoekbureaus in Nederland. Deze bureaus doen klanttevredenheidsonderzoek namens ondernemingen en organisaties. Zo zijn gegevens van klanten van o.a. de NS (780.000), VodafoneZiggo (700.000), Heineken/Vrienden van Amstel Live (22.000) en verzekeraar CZ (3.000) mogelijk gestolen door hackers. Het gaat vermoedelijk om naam, leeftijd, geslacht en mailadres.
Bij Amsta is een aantal mensen mogelijk getroffen door het datalek
Het gaat om namen en telefoonnummers van 893 contactpersonen. Zij zijn door onderzoeksbureau MarketReponse benaderd voor het meewerken aan een interview voor Zorgkaart Nederland. Mogelijk zijn de namen en telefoonnummers door de hackers ingezien of gekopieerd bij Nebu, de ICT-leverancier waar MarketResponse mee werkt. Het gaat niet om adressen, e-mail of andere persoonsgegevens.
Amsta heeft melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en informeert de contactpersonen via SMS.
Bent u in de periode 2019-2022 door Marketresponse gevraagd om mee te doen aan een interview voor op Zorgkaart Nederland?
Het belangrijkste risico is dat u wellicht de komende tijd wordt getroffen door pogingen tot telefonische fraude. Bijvoorbeeld door telefoontjes, valse SMS’jes en appjes.
Pas op voor oplichters via telefoon, SMS of WhatsApp
- We adviseren u extra alert te zijn op phishing via telefoon, SMS of WhatsApp.
- Deze nepberichten lijken afkomstig te zijn van bedrijven of bekenden, maar worden verstuurd door mensen met kwade bedoelingen. Bijvoorbeeld om persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen.
- Meer info vindt u op www.digitaltrustcenter.nl/informatie-advies/phishing
Let altijd goed op, zeker nu
Omdat veel klanten in Nederland zijn getroffen door dit grote datalek, adviseren we u nog meer op te letten. We hechten er veel waarde aan dat u erop kunt vertrouwen dat uw persoonsgegevens bij ons in goede handen zijn. We vinden het daarom zeer vervelend dat dit is gebeurd.
Heeft u vragen? Neemt u dan contact op met ons Cliënten Service Bureau, tel. 020-5890050 (open van maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00 uur). Zij verwijzen u indien nodig door naar onze Privacy Officer.