Uitkomst bezoeken inspectie
De inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Amsta dit jaar bezocht op vier locaties. De rapporten zijn nu definitief en staan op de website van de IGJ.
Het bezoek is onderdeel van het programma Verpleeghuiszorg in beeld. Hierbij bezoekt IGJ van alle verpleeghuisorganisaties in Nederland één of twee locaties, afhankelijk van de omvang van de organisatie. Doel is om te kijken hoe ver we in Nederland staan om te voldoen aan het landelijk kwaliteitskader verpleeghuiszorg. IGJ bezocht in 2019 bij Amsta vier locaties: Jan Bonga (26 maart), Vondelstede (9 april, 5 augustus), het Czaar Peterpunt (12 juni) en De Schutse (26 juni). De inspectie heeft meerdere locaties bezocht om een goed beeld te krijgen.
We herkennen ons in de conclusies van de inspectie
Bij Jan Bonga en Czaar Peterpunt zagen de inspecteurs dat de zorg grotendeels aan het kwaliteitskader voldoet; er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Bij Vondelstede en De Schutse is meer ondersteuning nodig om zorgteams te helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. De inspectie heeft bij het 2e bezoek aan Vondelstede in augustus gezien dat het verbeterplan van begin 2019 resultaten oplevert. Zo is de medicatieveiligheid op orde en ondersteunen het behandelteam en coördinerend verpleegkundigen de zorgteams bij hun dagelijks werk.
Geen ingrijpende maatregelen nodig
Er komen geen ingrijpende maatregelen zoals bijvoorbeeld verscherpt toezicht. De inspectie constateert dat Amsta de persoonsgerichte zorg op orde heeft. De IGJ vraagt ons om begin 2020 een resultaatverslag op te leveren over de kwaliteitsnormen waarop we op De Schutse en Vondelstede in 2019 (grotendeels) niet aan voldeden. Ook maakt Amsta een analyse op deze normen voor de overige woonlocaties voor ouderen (exclusief herstelzorg). Het gaat hierbij vooral om het rapporteren en evalueren van vrijheidsbeperkende maatregelen. En om het verbeteren van ‘methodisch werken’ waarbij je o.a. goed registreert. Een nieuw elektronisch cliëntendossier en een duidelijk overzicht van ons cliëntproces helpen hierbij.
Voldoen aan kwaliteitskader verpleeghuiszorg is in Nederland een opgave
Bij Amsta ligt de uitdaging vooral in de overgang van onze verzorgingshuizen naar zwaardere en complexe verpleeghuiszorg. Dit speelt in heel Nederland. We verschillen daarom niet veel met de bevindingen van de inspectie bij andere door de IGJ bezochte ouderenzorgorganisaties. We werven personeel, leerlingen en stagiaires en leiden medewerkers op zodat zij meer complexe verpleeghuiszorg kunnen geven. Dit opleiden kost tijd en in de krapte van de arbeidsmarkt is dat een flinke uitdaging.
Oordeel inspectie over de kwaliteit van zorg bij Amsta
De inspectie kijkt bij haar bezoeken naar 3 thema’s:
- Aandacht voor Persoonsgerichte zorg: inspectie is op vrijwel alle onderdelen positief. We kennen onze cliënten, geven hen warmte, aandacht, begrip en zoveel mogelijk eigen regie.
- Werken aan voldoende en deskundige zorgverleners: de inspectie waardeert deskundigheid van onze medewerkers. Amsta heeft zoals veel Nederlandse zorgorganisaties moeite om op bepaalde locaties voldoende deskundig personeel beschikbaar te hebben. Ook is verbetering nodig bij het ‘methodisch werken’ (leren, verbeteren, alles goed vastleggen in zorgdossiers). Ons scholingsaanbod is passend, door werkdruk is hiervoor soms te weinig tijd.
- Sturen op kwaliteit en veiligheid: er is meer kennis en expertise nodig over vrijheidsbeperking. Er moet meer aandacht voor het registreren van belangrijke informatie in het dossier. De Inspectie ziet verbeteringen rondom kwaliteit en veiligheid, maar benadrukt de noodzaak van constante sturing op dit thema.
Organisatieverandering te snel voor aantal teams: meer sturing en ondersteuning nodig
De inspectie concludeert dat organisatieverandering naar resultaatverantwoordelijke teams voor een aantal teams in de ouderenzorg te snel is gegaan. Er is meer sturing en ondersteuning nodig. De inspectie zag dat een aantal teams deze stap wel hebben gemaakt. Dit sluit aan bij onze eigen conclusie op basis van onze kwaliteitsscans en hoe we tegen de ontwikkeling van onze organisatie aankijken. We onderzoeken nu wat voor ondersteuning teams nog nodig hebben zodat ze fijn kunnen werken én kwalitatief goede zorg geven die aansluit bij wat cliënten wensen en nodig hebben.